Wednesday, August 8, 2012

jauhi facebook bila hati runsing dan stress

as-salam

dulu pernah saya bergaduh dengan kawan sebab facebook.tp itu sangat la general.tak letak nama sape2.tapi ada yang terasa..hanya satu status. buatkan hubungan kami renggang. alhamdulillah berkat ramadan tahun ni kami berbaik semula dan masing2 mintak maaf dan alhamdulillah hati tenang..benda tu simple je..tp bila tak kena cara memang ada akan makan hati..

sebab perempuan mostly akan banyak luah perasaaan dekat facebook. sikit sikit nak update..makan itu la..buat ini la..check in itu la..dan segalanya.tak cakap orang lain..saya pun sama..lagi pulak hp saya memang internet full!tak bimbang langsung.so fb 24 jam..

tapi usia da makin bertambah ni mood pun makin berkurang dengan fb..sebolehnya jika stress atau sakit hati jauhi la facebook.takot status kita akan mengundang syak wasangka dan pelbagai andaian orang lain..kalau da fren sampai seribu..masing2 ada andaian sendiri..

kita perlu fikir kondisi orang sekeliling..suami,isteri, adik beradik, majikan dan sebagainya..mungkin status kita tu hanya sekadar luahan perasaan.tapi orang luar tak tahu apa yang berlaku terus menerus membuat andaian yang mana bisa menjatuhkan maruah orang terdekat dengan kita.

baru-baru ni ada selisih faham antara dua sahabat alam maya( group crochet) masing2 hanya bertemu di FB..ada buat kutu dan bergaduh..dan hari2 status dorang menghentam pihak lawan..kalau da berhari2 status memaki, menuduh si polan jahat, si polan hati busuk..orang lain pikir apa???nak pulak orang yang tak berkaitan pun turut serta menyemarakkan lagi pergaduhan..huhu

perempuan memang mudah marah dan mudah melepaskan kemarahan tak kira tempat.asalkan hati puas.sebabnya syaitan sentiasa ada bersama kita..oleh itu,andai stress dengan pasangan, tempat kerja atau sebagainya, jauhi la Facebook..orang kata status kita di FB mencerminkan peribadi kita..jauhi gajet yang memungkinkan tersebarnya amarah korang tu..

saya sendiri kerap kali ingatkan diri sendiri..supaya jauhi hp..sampai suami sendiri pun cakap benda yang sama.." kalau nampak ayang badmood atau tak senang duduk atau asyik nak marah je, abang akan amek hp tu!"..kenapa???" nanti ayang buat status bukan2.."

okes!korang pun pandai2 la ye redakan kemarahan atau ketakpuasan hati tu ye..tak baik kita jatuhkan maruah pasangan, keluarga, majikan atau sebagainya..kita mungkin tak perasan perbuatan kita tu mengundang rasa tidak enak..tapi sapa lah kita untuk menghalang orang luar beranggapan buruk..

wallahualam..

selamat hari rabu uols:)

2 comments:

k|ree said...

hehehe...
nad akan lebih dekat dgn hp...
tapi, bukan update status...
meluahkan apa yg nak cakap dlm hp...simpan dlm notes ke apa ke yg ada...bila kita dah type, hati kita lebih tenang...tak kesah la apa2 pun...hehehe...

Fiszah_pjo said...

kiree..hehe..oo cmtu ye awak kurangkan stress..bgus jugak..kena luahkan :)..setiap org ada cara tersendiri :).hihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;