Ijab dan Kabul...semoga kekal ke Jannah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Followers

Thursday, October 29, 2009

musibah pengajaran dari Allah

untuk peringatan dan pengajaran buat diri ku dan sesiapa yg sudi..



InsyaAllah berikut ini adalah beberapa tips kecil jika kita menghadapi sebuah musibah, baik kecil maupun besar. Tips berikut ini bukan dari pengalaman saya sendiri, tapi dari tausiyah - tausiyah yang diberikan oleh para ustadz, terutama oleh Aa Gym.
Yang pertama dan utama adalah mengucapkan: "innalillahi wainna ilaihiroji’un" “Barang siapa mengucapkan ‘innalillahi wainna ilaihiroji’un’ saat ditimpa musibah maka Allah akan mengganti dg yg lebih baik” Untuk selanjutnya kita dapat melakukan hal - hal berikut, yaitu BERFIKIR :

1. Masih lebih kecil dari kemungkinan yang lebih besar yg bisa saja terjadi
2. Musibah itu hanya menimpa pada fisik bukan iman
3. Menyadari salah satu takdir Allah (alhamdulillah sudah lewat )
4. Disediakan pahala besar
5. Semua itu milik Allah Pertama, musibah yang terjadi adalah masih lebih kecil.

Mungkin berkat doa kedua orang tua kita, atau saudarakita, teman sekamar kita, atau orang - orang disekitar kita bahkan malaikat, sehingga Allah mengganti musibah yang ‘mungkin’ lebih besar, menjadi lebih kecil. wallahualam, hanya Allah yang maha tahu.
Tapi insyaAllah dengan berfikir demikian, kita dapat membuat diri kita lebih sabar.
  1. Kedua, kita patut bersyukur, bahwa musibah itu bukan musibah iman. Artinya kita masih menjadi seorang muslim dan masih punya iman. InsyaAllah surga adalah balasan seorang muslim yang beriman.
  2. Ketiga, kita harus sadar, bahwa semua itu adalah ketentuan Allah. Kita bahkan seharusnya bersyukur, karena tahapan tersebut sudah lewat, sehingga usai lah satu ujian dari-Nya.
  3. Keempat, tentunya Allah menyediakan pahala ynag bersar bagi orang yang ikhlas dan sabar dalam menyikapi sebuah musibah.
  4. Kelima, semua adalah milik Allah. Kita mau apa? Semua itu bukan milik kita kok. Kalau yang punya ingin mengambil dari kita, mengapa kita harus marah, atau kesal, atau sedih. InsyaAllah Allah akan mengganti dengan yang lebih baik. hanya saja kita sebagai makhluk lemah tidak mengetahui mana yang terbaik buat diri kita sendiri. Iyyaakana’budu waiyyaakanashta’in.

Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan meminta pertolongan. Kita minta pertolongan dan petunjuk Allah, untuk menunjukan yang terbaik untuk diri kita.

Beberapa kata mutiara
  • "kegagalan hari ini bukanlah berarti kegagalan esok hari dan usahlah menangisi hari kemarin" (Dewa19)
  • "Adakalanya seorang anak adam jatuh terperosok kedalam lubang yang dalam,namun itu bukan berarti kematian melainkan tumpuan untuk memperoleh keberhasilan.
  • “bagi orang yang berfikir positif tiada kata halangan

Musibah datang melanda...

huhu.. musibah dtg melanda.tanpa dipinta.tapi dtg dengan seribu hikmah..stress di tahap melampau..byk duit ak kuar bulan ni(smapia tak smpat pun nk gne utk mkn).utk bye sume benda yg tak ptt dibyr tp terpakse byr ats kekhilafan sndri..artikel bwh ni utk pengajaran buat ak dan semua...
mari perbaiki diri dan kembali ke pnagkal jalan..mungkin ak da tersasar dr jln yg betul.syukur la, musibah dtg utk memberi pengajaran..



  • Musibah menguji kekuatan iman seseorang.Orang kuat imannya pasti menang menghadapi ujian yang tersedia ganjaran.Mereka bersabar dan rela dengan ketentuan ALLAH, menghadapinya dengan perasaan dan pikiran yang positif.Umat Islam perlu senantiasa berpikiran baik kepada ALLAH.Apa yang terjadi pasti tersimpan hikmah yang besar.Anggaplah ia kebaikan dan mengucap syukur .Muhasabah diri dan berfikir sebab musabab tejadinya musibah.Rosulullah SAW senantiasa memberi pengharapan yang tinggi supaya umatnya tidak berduka cita apabila menghadapi musibah
  • .Setiap musibah yang menimpa menuntut kesabaran tinggi untuk menghadapinya.Rosulullah SAW bersabda yang artinya:"

"Siapa saja di kalangan umat Islam yang tertimpa sakit atau terkena penyakit, maka tidak ada selain ALLAH yang akan menghapuskan dosa-dosa seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya."(HADIST RIWAYAT MUSLIM).

  • Musibah penyakit banyak hikmahnya.Apabila diuji dengan penyakit dan penderitaan,manusia sadar kekuatan dirinya tidak mampu bertahan selamanya.Manusia mudah lupa jika senantiasa sehat.Bahkan Fir'aun mengaku dirinya Tuhan karena disebabkan dia tidak pernah di timpa penyakit.Ujian menderita karena penyakit memberi kesan psikologi yang mendalam kepada manusia, berbanding dengan ujian lain.

  • Apabila menderita penyakit berbahaya atau rasa sakit teramat sangat , maka terlintas mengenai kematian.Apabila ALLAH menurunkan ujian , secara langsung mengingatkan kepada kekuasaan-NYA.Dia berkuasa menentukan segala yang dinginkan terhadap hamba-NYA.Segala nikmat yang dikurniakan ALLAH kepada setiap orang bisa di tarik kapan saja dengan berbagai cara.Musibah adalah peringatan bagi manusia,muhasabah diri karena ujian mendorong perasaan insaf dan memperbanyakkan istighfar supaya tidak terus dalam dalam kelalaian duniawi.Memohon keampunan ALLAH bisa mengahalang perasaan angkuh dan sombong.

  • Selama ini hanya melihat nasib orang lain,dan kini tiba masanya terjadi kepada diri sendiri.Bertaubat adalah tindakan spontan biasanya di lakukan oleh mereka yang di timpa musibah.Ia bertepatan dengan sebab ALLAH menurunkan musibah ke atas diri seseorang sebagai tanda peringatan.Orang beriman merasa bersyukur di kenakan musibah sebagai ujian atau sebagai penghapus dosa yang dilakukan.Antara dosa yang dilakukan manusia, ada yang ALLAH hapuskan melalui pembalasan dalam bentuk musibah.

  • Oleh karena itu, orang beriman yang memahami konsep balasan dan ujian diturunkan melalui musibah merasakan dirinya beruntung.Sakit didunia ini menjadi penyelamat daripada panas api neraka pada hari kiamat kelak.Ketika Rosulullah SAW mengunjungi sahabat yang sedang sakit,Baginda bersabda ,yang artinya

:"Bergebiralah , karena ALLAH berfirman:"Inilah neraka-KU ,Aku menganjurkan menimpa hamba-KU yang mukmin didunia , supaya dia jauh dari neraka pada hari kiamat."(Hadist riwayat Ahmad ,Ibnu Majah dan Hakim)

  • .Pengampunan dosa melalui musibah ketika meinsyafi musibah itu, yakni menerima musibah dengan rela , sabar dan memohon keampunan kepada ALLAH.ALLAH senang mendengar pengaharapan dan do' a hambanya.
  • Firman ALLAH yang berarti:"Dan sesungguhnya Kami pernah menimpakan azab ke atas mereka,namun mereka tidak tunduk kepada TUHAN dan mereka juga tidak berdo'a kepada ALLAH dengan merendah diri."(Surah AL MUK MINUN , ayat 76).

  • Berdo'a adalah ibadah dan jika apa yang dido'akan tidak di makbulkan didunia , balasan kebaikan akan tetap diperoleh di akhirat atas apa yang di lakukan.Mungkin juga do'a itu dimakbulkan dengan digantikan kebaikan lain.Mereka yang berkeluh kesah dan mempertikaikan musibah yang menimpa dirinya, maka tidak ada kebaikan yang diraih.Mereka itulah hamba yang benar-benar rugi di dunia dan di akhirat.Ujian yang sepatutnya menaikkan derajat disisi ALLAH tidak diduduki dengan baik."Mereka yang ditimpa musibah mengucapkan,
  • "Kita semua milik ALLAH dan kepada ALLAH kita akan kembali.Mereka itulah yang akan mendapat keberkahan sempurna dan rahmat dari TUHAN mereka dan juga mendapat petunjuk ."(Surah AL-BAQARAH, ayat 156-157).
  • Sakit, banyak problem, banyak masalah, banyak kesulitan hidup,,,,,,,,,,,bersabar dan terus berharap kepada ALLAH........................

Wednesday, October 28, 2009

Cuci The Musical @ Istana Budaya

last monday my sis called, "hang free tak slasa malam at 8.30pm?". erm..i replied.."so far takde aktiviti lagi".. "ayuh kte tgk teater cuci the musical... tiket di sponsored. OMG. mesti la sy ckp. yes..i do..hihi..sblm ni my sis da penah cte one of her student, ayah die pengarah Istana Budaya. tanpa segan silu ak request lagi satu tket. da le org ks free, ak mntak lebey plak. itu yg terjadinye 4 org tgk teater dimana masing2 tak penah tgk teater.keinginan tu ade, ongkos nye takde. rs cm tak bebaloi je byr mhl tgk cte.

ktrg berempat pon pegi la istana budaya sperti yg dijnjikan. tp kmi lom pon ade tket lg.selmbe je dtg..pkai formal okay..ish, ni le akibatnye tak penah dtg tgk teater.berpakaian sgt formal ok..hahah.org len tak de pon camtu hah.teater start 8.30mlm ktrg smpai kul 8. waa, ayah student akak ak tu sgt le baik.(ye la da sponsored). cool abes. erk..harga tket rm153.die ks tket kt ktrg, siap pggil die nye krew dia bwk ktrg msuk ke tempat.( mcm VIP lak rasanye)


(ini la hasil pemberian pengarah Istana Budaya.unexpected dat price given to us..dapat yg rm 43 pon da ok sgt..inikan pula dpt hrga yg rtus2.klu nk kuarkan wet sendri,alamatnye wat teater sndri kt umah le. btol la org ckp, first experience given huge impact) best gle


(ini la muka2 org yg bertuah tgk teater cuci the musical smlm..hehhe)


teater cuci the musical ni best la. klakar gle dr awl smpai abes. sume watak best. tp yg plg tak boley blah watak ac mizal ngn awie.lawak le dorg tu..best sgt tengok teater. sbb tgk show dorg depan. da la seat ktrg duduk mmg cun abes. 3 dari stage. clear abes tgk muka2 pelakon2. tak mendongak ke ape.. mmg cun ar seat yg diberi..rasanya pas ni cm nk g tgk je lg teater2 yg len. rs sgt berbaloi dgn harga die. slalunye yg paling murah rm 30++.tp sgt berbaloi la. 4 jam ok.huh.lme tu..


(pic with Dato' Zahim Al Bakri- pengarah Cuci The Musical..ensem kan beliau?)


( pics was taken after dorg abes wat persembahan-dat tme kamera allowed but no flash ye)

last pics ngn artis..tak sempat sgt nk amek pic ngn sume org. igt nk amek tndatagn dorg, tp kne beli buku dorg dlu-Rm10..mlas la nk beli..haha.so tggu dorg slesai dlu le..pic ngn awie dan vanidah imran je,so kiut la dorg ni


seronoknye tgk teater ni. mmg best la.tmbh2 lak cte die happy cm geng cuci ni..(sbnrnye lg best sbb free)hihih. pas abes tgk teater ktrg mkn kt cheras. ngntuk gle da tme tu..sampai umah kt putrajaya kul 2pg..penatnye rasa...







Thursday, October 22, 2009

busannye....

erm.. bosan tol ari ni..semakin hari semakin rs tak best dtg opis. da one year da keje kt comp ni. mkin lme mkin terasa ak tak gain ape2 pon.huhu.dlm keadaan skang ni. asyik pikir nk brenti keje je. apply keje len. tak kesah da tak msuk line engineering ke..ntah le. org cm ak ni sswai wat keje rutin kot.. ak ske cmtu dr dr kje yg harus di cr..now takde keje sgt.. ak kne baca je.huhu.ntah le.. ble driku ini nk berubah neh?ble ak btol2 nk berkareer ni???huhu...
perlu muhasabah dri dan bersemangat balik.. but no one can help me except myself..huhu.klu dibiarkan melarat jdny

Monday, October 19, 2009

my E day last 27.12.08

this entry tribute to my frens who are asking for my pics during my engagement day.


  • my engagemet day was held last years 2 days after chrismast dgn tema kaler biru(walopon bukan pilihan hati..ak ttp setuju ngn cdgn kwn ak..so pick the "blue"). this ceremony was planned one -2 month++ before.
  • at first his mother just called, ckp nk dtg melawat2 kt umah. pastu ak gtau le mak ak ckp mak die nk dtg. then my mother curious to know what purpose?i said, dtg sj2 je la. nk kenal2. for your info my fiance from Palong, Neg 9. a week later, i tye my bf(dat tme) mak u dtg sj2 ke? die ckp, "ish tak de la, wat je la mjlis sekali. bukan senang nk dtg jauh2". so konfem la, wat mjlis sekali..hihi.mjlis bertunang+merisik.
  • nk jd cte, a week before my engagement day, ayah ak da tak bape sehat. demam die tak kebah2. makin ari makin teruk. mmg tenat la tme tu. ak da ckp da, takpe la, kte pospone ari len je.tunang je pon .bukan nk wat apepon sgt.2009 pon leh wat. tp ayah nk proceed gak. kesihatan ayah semakin terjejas. mkn pon tak nk da. ayah jd sgt krus.dr gemuk jd krus, sgt tkot dat tme. ayah tak nk g spital. sbb die tau konfem die kne than dlm wat. die teruskan mjlis jugak .adik2 ayah(pakcik +makcik sedara aku le) sume dtg.bygkan le 2 hari sblm mjlis tu rmai da dtg umah.. dtg melwat ayh. ayh lak mmg degil.tak nk g spital. sbb keadaan ayah da mkin tenat. nk bgun pon da kuat..huhu. sian mak. sedih ak tgk.huhu. da ckp da, kansel je mjlis ak tu.tp ayah ckp tak le,org dtg jau2 last2 nk kncel..huhu,
  • adik bradik ak sume da rso. adik ngn abg ak sgt la emosi.ak pon emosi gak. tp tak over cm dorg..mmg suasana sgt sedih..akak ak le busy2 psl mjls ak tu.mjlis tunang nk wat skit2 je. tp jd besar plak. rmai yg dtg umah.sedara2 rmai yg dtg. bukan sebb ak sgt ok.. nk tgk ayah...mjlis tunang berlangsung gak.simple je.family tunag sume dtg tgk ayah,dat tme sgt tkot..huhu.sbb ayah ckp kt adik die, arwah mak dorg dtg tgk..huhu.mmg emosi la tme tu. mmg cuak weh..snang ckp tak hepy sgt la walopon da tunang.
  • ayh nk g spital pas mjls slesai je..pas je mjlis abes, abg trus kol ambulans..terus msuk wad..sbb tu tak de pon pics sgt..ade pn ms nk siap2 je.kelam kabut la. cik tunang mmg tak dtg mule2. sbb die ade keje. tp die dtg jugak walopon lmbt. die dtg kul 7 mlm. nek bas dr kl.pas amek die trus g tgk ayah kt spital..huhu.mmg takde amek pic lgsung ngn die..die pun tak tgk bj tunag ke hntrn ke ape ke..sbb hntran dr die pon mak die yg setelkan.die ks wet je..last2 tgk gmbr je..haha.
  • psl mjlis tunang ni, huhu, cbran tol. byk men emosi. adik bradik ak mmg jenis kuat emosi. tmbh lah ayah skit dikre thp teruk gak. huhu.last2 ayh dok spital lebey kurg 2 bulan lebey. dan betul2 sihat pas 6 bulan selepasnye..alhmdullillah. ayah sihat spenuhnya dlm july 2009. lama ok...
  • ayah ade 3 kali operation. buang batu karang dlm usus..

  • *mmg sket je pics smpt snap.byk sgt tak proper..
    psl mjlis kwen lak....tggu kad jemputan je la ek.kmi tunang lebey sethun.(tempoh yg lme sbb nk kumpul wet)hahah.dijgka tamat bertunang jun 2010. insyaallah kalau ada umur, rezeki dan jodoh pnjang.. selamat la harapnya kami menamatkan zamn bujang..

open house ZELAN




last friday my company ade wat sambutan ari raya kecil2-an utk staff die.
oleh kerana kegawatan ekonomi dan masalh kewangn, mjls bukak posa and mjlis hari rya tak di sambut sperti2 thun2 lepas.
thun ni punya sambutan ari raya so simple.tp simple2 pon byk tol isu terjadi. last2 terjadi jugak mjlis nye..
ak tak kesah sgt psl mknan2 ni.asal kan dpt bergmbr dan hepi2 sket..
before mjlis smpat aje dimekapkan oleh kk yat.die ske bab2 mekapkan muka org ni.
mjlis ni tak rmai sgt yg join. rmai staff byk kne g outstation. tp ok gak kot rmai takde.sbb mknan pon tak ckup..hihi. most pf the gurl dat day pkai bj ungu dan merah..walopon takde bj yg warna seangkatan, ak bedal jugak mne yg ade..haha.

Tuesday, October 13, 2009

raya 2009 dan putrajaya

maybe not to late to wish all of u selamat hari raya aidlfitri maaf zahir dan batin..
erm, raya thun ni tak byk sgt snap pics..byk sensored plak..tak leh nk publish wat tatapan umum..hihi.this year all my big bro and big sis not come back for hari raya since this year their turn to celebrate hari raya with family in law.. my eldest brother had his hari raya at Besut, terengganu and my eldest sis celebrate with her family in law at Sungai Besar, selangor..


hari raya ke 2 ngn ke 3 br dorg balik umah. okey le kan..sistem bergilir ni wajar dilakukan utk pasangn yg lokasi umah mertua dan umah mak sndri jauh beratus KM..my turn next year..hoho.jauh nye nk balik beraya.... some pics during hari raya celebration and our trip to Padang Besar. main objective to meet "someone"..hoho.."someone" can be elaborate by my youngest Bro. wether he like it ot vice versa,,hehhe.


this year also, for the first time since past 14 years, one of our"gang" cannot followed us anymore, she get married last 31.05.09 with her 'sarawak'beloved hubby. she celebrate her raya with hubby at KL since her hubby need to work during hari raya.
some pics was taken at my house..


my "gang"


p/s: lack of time..huh.not enuf time to upload others pics..in next entry la..my father and others sibling and nephew and BIL was not in yet)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;