Tuesday, August 7, 2012

barang yang sering dilupakan saat bersalin: makanan!

as-salam

hari ni ada diskus dengan kawan-kawan SKB tentang pengalaman bersalin. one hot issue yang saya ingin kongsi bersama korang adalah makanan selepas bersalin.

mungkin ada yang sudah awal2 sediakan makanan dalam bakul ke hospital..bagus! untuk yang belum letakkan makanan, sila la spare makanan ye..biskut  dan milo 3 in 1 tu pun da cukup baik..

dulu masa bersalinkan atirah, lepas ditolak ke wad, waktu tu da lepas time makan..so tak dapat makanan dari hospital. suami dan  mak saya masuk sekejap dalam bilik untuk hantar bakul dan beg baju serta makanan.mungkin orang kedah ni bab pantang makanan adalah sangat cerewet, ini tak boleh makan itu tak boleh makan, makanya suami belikan saya nasi kosong je! lauk takde..uwaaa.nafsu makan sangat tinggi ok!tapi nasi kosong je..lepas 2-3 sudu je..

malam tu saya makan air milo panas dengan biskut.banyak keping sampai kenyang dan tido..malam pertama tu baby takde sebab baby dalam NICU.pagi esok nya dalam pukul 7-7.30 pagi suami saya sampai dengan mak..dorang hantar nasi, lauk dan banyak lagi..lega sangat dapat makan nasi berlauk..mak masak ikan haruan singgang :)


untuk bakal ibu yang bakal nak bersalin tu. sila take note!

sediakan makanan dan minuman

sebabnya:
- masa sakit contraction tu ofcos selera makan 0..
- selalunya korang akan sakit nk bersalin dan kerap muntah waktu tahan sakit.jangan pelik..mostly ibu-ibu nak bersalin akan muntah
-masa sakit tu langsung tak de mood nak makan..sebab pikir nak bagi baby kuar cepat aje..
- sakit bersalin anak pertama adalah lebih lama berbanding anak seterusnya ( kes bersalin normal je  ye.kalau korang awal2 lagi plan nk czer maybe tak rs sakit bersalin)
-sediakan makanan sebab incase pihak hospital tak sediakan makanan..sebab kalau hospital kerajaan ada time-time tertentu ye..bukan all da time boleh request makanan. hospital swasta lain cerita ye
- korang akan rasa lapar dan dahaga sangat lepas bersalin.ye la kan..mostly hampir 6jam atau seharian korang sakit contraction.during dat time mmg tak de mood nk makan


so penting untuk korang sediakan:-
buah kurma
milo 3 in 1( senang nak bancuh)
air panas( ini boleh request kt hospital). nak senang bawak je sendiri
biskut.apa saja yang korang suka.. makan je..sebab lepas sehari bersalin tu korang da kena pantang sungguh2..
roti.
nasi berlauk( incase kalau korang leh bajet pukul berapa nk bersalin)kalau lama sangat takot basi lak kan..

kenapa milo?? sebab teh dan kopi harus berpantang..air buah jugak kena pantang.takot ape2 terjadi kan..so selamat sekali adalah air milo..

so prepare la ye awal2..kalau tak lapar lepas bersalin tak yah makan..biar la bakul tak berusik pun..better sediakan dari takde :)..

baju bawak sepasang udah!untuk nak balik rumah( ini kes bersalin normal) kalau bersalin czer bawak la lebih.sebab korang berkampung kt hospital lebih lama..

okes.setakat ni je..untuk bakal ibu, selamat menempuhi saaat bersalin ye :)

1 comment:

myaini said...

betul tu..memang lepas bersalin memang maha lapa.....dahaga pun....dapat cekay biskut pun ok....saya dulu pun bawak milo 3in1 tu..senang....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;