Ijab dan Kabul...semoga kekal ke Jannah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kesayangan..Anak sulung kami : Nur Adriana Atirah Binti Syahnon

Lilypie Fourth Birthday tickers

Permata Hati kesayangan.. puteri ke dua, Nur Eryna Elisa Binti Syahnon

Lilypie First Birthday tickers

Followers

Tuesday, June 12, 2012

potongan gaji untuk simpanan di tabung haji dan ASB

as-salam

buat  mereka yang belum tahu, simpanan di Tabung Haji dan Asb boleh dilakukan melalui potongan gaji. mereka yang belum tahu tu termasuk la saya..sebab ingat company tak sediakan khidmat potong gaji ni..dulu memang tak perkhidmatan potong gaji ni..

so bila chatting dengan Pizet, dia suruh tanya Hr, ada tak pemotongan gaji.laju-laju saya menapak ke bahagian Human Resource..(ini perbualan yg sudah lama berlalu)

semuanya BOLEH!itu jawab kak Linda..sebab saya tanya Tabung Haji dan Asb je..untuk Tabung Haji kita boleh simpan atas beberapa banyak akaun pun takpe..termasuk nak simpan dalam akaun mak, ayah, suami, anak dan sebagainya..

tapi untuk ASB, hanya atas nama pekerja sahaja..saya memang takde akaun ASB T_T..sedey je kan..dulu masa simpan duit kahwin, simpan dalam akaun ASB suami..so ingat kali ni nak potong gaji masuk ASB suami je la..tak payah banyak2 akaun..so oleh sebab tidak dibenarkan potongan gaji atas nama orang lain, makanya saya pun laju2 buat akaun ASB..

insyaallah bermula bulan depan jika tidak ada aral pemotongan gaji akan dilakukan utk ASB dan Tabung Haji..

biarpun tak banyak potongan gaji dalam simpanan tu, paling tidak saya boleh menarik nafas lega..nak disiplin sendiri tak pandai..so tolak gaji senang!

korang yg nak buat tolak gaji masuk simpanan, boleh la pergi HR dan dapatkan borang ye..contoh borang macam ni


p/s: kan da bagitau awal2..ini entry untuk yang belum tahu..yang sudah tahu tak yah amek port sgt la ye

p/s/s..simpan duit..nanti boleh beli iphone 5..da nak kuar hujung tahun ni..try tengok ni :)

9 comments:

Mama Eika said...

klu potong gaji nnt nak wat loan payah...bank kira suma wlpun saving...so dapat gaji aku menapak ja tiap bulan ke pejabat pos....

fiszah_pjo said...

hehe..aku keja swasta..mmg susah buat loan..sebab tu brani potong gaji..sume bank tak nk..so takde comitmen ngn loan bank except kereta :)

pizet said...

x pe sikit2 lama2 jadi bukit...kalau terdesak nak guna duit tu la tabung kita nanti

izyan asimat said...

heheh bagus2... aku potong gaji utk tabung haji utk aku n insyirah... kne buat simpanan utk insyirah awal2.. asb aku buat loan asb...skrg byr loan pakai duit dividen tahunan loan tu...20 tahun dapat duit tu... ingt nk bkk sspn plak utk insyirah... skrg mmg fikir menabung utk ank

fiszah_pjo said...

pizet: betol..sesak2 boleh kuarkan tanpa memerlukan pertolongan orang lain :)

fiszah_pjo said...

izyan: bagus kan..takyah nk pening2 pikir..siap tolak gaji senang..baki dalam bank leh guna tuk shoping atau benda len. /;0

Anonymous said...

Bley ke kita limitkn bp lama kita benarkn gaji dpotong?senang sket bila nk wt pape loan nnt

NA SAYANG said...

RM100,000 Menanti Anda... http://bit.ly/TjWaMv

Anonymous said...

KAK,NAK TANYA,BORANG PINK TU KENA BAGI KAT TABUNG HAJI KE@ HANTAR SEKALI DGN SALINAN MAJIKAN KE HR TPT KEJE KITA..YG SALINAN PENDEPOSIT TU KITA PEGANG TERUS KE?KLAU NAK HANTAR KE TABUNG HAJI KENA BUAT APE2 X?MAKSUD SEDIA SALINAN APE2 KE?KALAU ORG LAIN TOLONG HANTARKAN BOLEH X?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;