Friday, September 14, 2012

share WIFI!!!

as-salam.

tadi baca kt blog cik EPAL.tertarik dengan satu quote ni!

 

oh hello!!!!!saya tak setuju bab ni.huhu

if kita pergi Starbuck ke, pergi Tuttri fruiti ke, pergi Mamak Kayu Nasi Kandar ke, ko nak guna  wifi free memang boleh.sebabnya kita da bayar makanan mahal.banyak sangat tempat yang ada free wifi ni.just name it! so nak free pergi la tempat2 yang ada tulis

FREE WI-FI.

kalau wifi(internet ) yang kita pasang kt rumah memang patut pun ada password ye! sebabnya kita bayar bulan-bulan. bukan free.malah jika tak bayar kena potong bil,tak dapat nak beronline lagi.

ok, korang cuba fikir, kalau hanya satu komputer beroperasi dengan WIFI harus lah maksima kelajuannya kan.klik je terus kuar..tak payah nak loading lama-lama.kalau makin banyak pc.laptop hatta hp yang ON pada masa yang sama, maka kelajuan internet terganggu,memang jadi slow.

lebih sedih bila nak jadi jiran yang baik( tak set password) tak dapat nk online sebabnya jiran sebelah rumah yang guna wi-fi free tu asyik download dan berinternet 24 jam!ok..

kalau tetamu yang datang rumah kita, boleh nak nk WiFi.sekejap je dorang datang kan,kalau dah jiran tu 24 jam, 7 hari semnggu dan 30 hari sebulan sentiasa dok share wifi tidakkah anda berasa sakit jiwa???


pernah terjadi pada family kami di kampung! ayah saya memang jiran yang baik!!takmo citer lanjut.

sedih uols..sebabnya jiran kami tu selalu berkira!ingat lagi masa kecik-kecik dulu..ye la bukan nya kaya pun ada je yg tak cukupnya..masa tu saya nak siapkan kerja sekolah English,memerlukan kamus.memang tak jumpa kamus kecik saya tu.saya takde kamus besar time tu.huhu.ala OXFORD yang dwibahasa tu,.oleh sebab cari tak jumpa,  mak saya syorkan, pinjam la kt jiran sekejap..lagipun malam kan..

saya waktu tu darjah 4 ke 5 ntah.tak ingat.terus la pergi rumah jiran tu. lepas kasi salam ,saya cakap nk pinjam kamus jap. saya tau dorang ada since kami jiran2 yang sebaya umurnya..si anak pun kasi je..tp dalam masa yang sama saya dengar suara jiran( si ayah) bercakap dengan kuat, " pinjam memanjang! tak boleh beli sendiri ka"  .

 touching ok! memang sedih.rasa macam miskin sgt.sedih! korang nampak tak kesannya itu?sampai umor 27 tahun pun saya masih ingat.

so bila si jiran request nak password wifi,dan ayah saya kasi je, ape perasaan saya time tu!WTF!!!!!!

betullah orang cakap " lajak perahu boleh diundur, terlajak kata, sampai hilang ingatan baru lupa!selagi tak hilang ingatan akan ingat sampai bila" nak plak yang mngguris perasaan kan.

kamus kecik je!

6 comments:

♥ Elin Adrenalin ♥ said...

samalah jiran sebelah rumah siap bg salam nak pasword wifi....!!!yg minta anak dia pulak tuh,

elin kata dah kena block tenet!
sesuka hati jer nak mintak2 ingat free ker/

ada benda blh tolak ansur...ada benda 'SORRYYYY!!'

Fiszah_pjo said...

Xmalu betul kn.adoi.agak2 la nk pinjm pun kn.x semua benda bole tolak ansur.huhu

Ema Minami said...

kann...kite dah berpeluhh simpan duet gaji nak bayar tenet ni...diorg sesenang kueh kacang jewww nak free2 kan wifi..aku stuju dgn ko fizah!!..hewhew

Anonymous said...

ala, susah2 sngt reset jer blik password tue..pas2 make sure jngn bg lg new password..hati kiter pn tk skit...tk gitu??? hehe :)

LinaRahim said...

ramai je neighbours yang pakai wifi tapi tak tergamak la nak mintak password, sebab benda tu berbayar kan..


actually, e-card tu totally sarcastism..banyak lagi e-cards kat the same site, entirely almost sarcastism and synical.

pizet said...

tukar ja password...daku bukan jiran baik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;