Wednesday, September 12, 2012

bertungku dan bengkung semasa pantang

as-salam

semalam adalah busy dengan perihal interest.maka tiada entry yang perlu diconteng dalam blog ni.

hari ni saja nak bercerita tentang saat berpantangkan atirah 1 tahun 2 bulan yang lepas.berdasarkan dari pemerhatian saya, cerita tentang bersalin dan berpantang ni, ibu yang beranak ramai dan walaupun saat berpantang tu 10-30 tahun lepas, insyaallah dia akan ingat saat itu.setiap anak dengan setiap unik moment.insyaallah andai ingatan masih kuat.kalau kes nyayok lain cite..

saya berpantang di Kedah. rumah orang tua saya.dan adat berpantang masih lagi kuat..bab makan paling strict sekali..itu tak boleh..ini tak boleh..makan haruslah nasi yang masih panas, makan tidak boleh bertambah,dan jumlah makanan tidak boleh terlalu banyak. ini semua untuk menghasilkan susu yang banyak..

pantang sungguh makan benda yang"sejuk".takut nanti sakit urat dan susu kurang.

oke,topik hari ni adalah bertungku dan bengkung..

dulu saya guna tungku besi.turun temurun sejak mak saya lagi.tungku besi ni kan tak rosak.so boleh pakai sampai bila-bila selagi tak hilang..part panaskan tungku ni selalu nya mak saya atau ayah yang tolong panaskan..seeloknya dipanaskan dengan api yang perlahan atau sederhana dalam masa yang agak lama.supaya haba pendam dalam tungku besi lebih lama..
 
ini rupa tungku besi tu(ikhlas dari google)

selepas tungku besi dipanaskan pada suhu sewajarnya, selalunya mak saya akan letak beberapa daun-daun seperti daun mengkudu. daun lengkuas, daun kunyit, dau limau purut.selain memberi efek lebih wangi,saya tak tau ape efek lain.sebabnya daun daun itu akan letakkan dalam kain yang digunakan untuk membalut tungku yang panas.

kalau tak letak daun pun tak pe.tapi kalau letak memang wangi..so aroma berpantang tu sangat kuat dalam rumah kita.campur dengan bau baby !memang sedap lah mood berpantang tu!!!..hehe

selalunya panas tungku ni lama..min pun 3 jam!so tungku la sampai letih.letak perut, pinggul, peha, tapak kaki atau kat mana sahaja yang korang suka.selalunya banyakkan bertungku di perut. bertungku ni sebenarnya bertujuan untuk  buang angin, darah beku, kecutkan rahim(peranakkan), elakkan angin masuk dalam badan, hilangkan lenguh2 badan dan sebagainya,.

kalau malas sangat nak pegang, saya letak je tepi peha/pinggul.biar rasa panas sikit.ye la nak pegang je kan..lenguh gak.tungku besi berat!

sekarang ni bermacam2 jenis tungku di pasaran.korang google je nak yang macam mana..hehe.tp bagi saya seeloknya beli tungku besi dan tungku batu.sebab "long life warranty!"boleh digunakan turun temurun!!!!!


okes, bab bengkung pulak!!!

saya beli set Amway dapat sekali dengan bengkung.leceh sebenarnya.tali kemain panjang.kalau takde orang tolong ikatkan memang tak buat la..sangat berterima kasih kt mak yang sudi tolong ingatkan dan ikatkan bengkung..kalau adik saya balik kg, diorang la tolong ikatkan..

set Amway yang saya beli ni memang da ada ramuan untuk diletakkan di perut sebelum berbengkung.so saya bancuh serbuk tu dengan air dan tempekkan diperut sebelum diikat.bagus jugak bengkung ni.panjang dan lebar.nanti rasa sedap je badan diikat kemas.walaupun sedikit leceh bila nk buang air.harus lah tanggalkan semua..hehe
 
begini la rupa bengkung tu,tarik dan lilit kemas2..(gambar dari encik google)

selain letak serbuk herba dari set bersalin, mak saya buatkan kapur makan dicampurkan dengan perahan limau nipis..selang seli la..jangan pakai sekali ngn  set bersalin tu..tujuan utama berbengkung ni nak kecutkan rahim dan ajar perut kembali slim gitu.haha..buang angin dalam badan jugak!

bermacam-macam jenis bengkung di pasaran.yang moden lagi senang..zip je..ikut la pada bajet dan kemampuan korang ye..dan ikut pada keselesaan.

tak kira la ape jua set berpantang korang beli, yang penting guna sebaiknya..baru dapat hasil yang bagus..selamat bersalin dan berpantang kawan2..

adik atirah kita start projek next year je la,this year kita lawat baby orang lain dulu :)

 salam iklas dari mama dan atirah :)
nur adriana atirah( 1 tahun 4 bulan) dan mama

p/s:rasa rugi plak tak snap gambar semasa berpantang haritu..so makanya semua gambar untuk entry ni saya cilok dari google.

8 comments:

Rosmawani♥ said...

Ala mama die pun comel jer... Ros ni berpantang pun susah nk kurus kot..hahhaha

iietamalek said...

bengkung itulah yg sy guna..berlilit...hrihri mak bidan yang buatkn..heheh

Fiszah_pjo said...

Tq ros..awak pun comel jugak;-)

Fiszah_pjo said...

Hihihi..time pntang je berlilit2 kan.time lain mmg tk tgk lgsung.hihi

inazamri said...

teringat masa akak bersalin anak sulung dulu..berpantang di rumah mertua di Kedah.Makan nasi panas ngan lada hitam dan ikan talang masin je mula2 tu.Tungku pulak besar punye la berat nasib MIL sgt baik..semua dia yg tolong..maklum akak ni menantu sulung mereka dan cucu sulung .

Fiszah_pjo said...

Untung kan ingat2 balik zmn berpntang..mkn nsi panas2 pun sedap if ikan masin je kn..selalu blik kedah gak la ni ye

ciNDerella stRikEr said...

nad pon pakai barut yg sama jenis tu. Ya ampun....payah gile nk bergerak. Tp rasa sedap je badan bila di bengkung kan. Best2.

QasehnyaRania said...

hye saya pendang mai..
salam kenal =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;