Tuesday, May 22, 2012

atirah 1st birthday party


as-salam

oleh sebab belum transfer lagi gambar dari kamera saya, makanya entry untuk celebration birthday atirah di Teratak Manja adalah pending..ehe..if ada yang sudah tengok di Facebook, yang ada hanya gambar birthday atirah di rumah sahaja..

deko ringkas bersama puan norhafiszah(sy la tu)

di Teratak Manja, mama dan atirah pakai baju serba ungu..di rumah mama, papa dan atirah pakai baju serba kuning & kelabu..kalau bab nak sedondon ni memang tak susah..memang mama punya kegemaran..papa dan atirah follow tanpa bantahan..hikhik
nur adriana atirah..1 tahun

da boley berjalan sendiri,,yeay


entry ini panjang sebab banyak gambar..agak-agak dah busan boleh je tutup ye:)

majlis bermula jam 4 petang..oleh sebab semuanya homemade maka memang busy la...

mari kita cerita tentang menu makanan dahulu :)

makanan hi-tea

our homemade dishes :)


1-agar- agar pandan lumut: 
ini saya buat pada hari khamis.. lebih kurang 4 loyang agar-agar lumut pandan ni. ada bawak ke Teratak Manja jugak

2-puding jagung kastad:
saya buat pada hari khamis jugak..satu loyang besar..tapi entah di mana silapnya puding saya tak mengeras..so tak boleh potong..maka tersimpan dalam peti ais..tak dihidangkan pada tetamu T_T

3-nasi impit dan rendang ayam
nasi impit saya rebus pada hari jumaat.. dan rendang ayam adalah masakan terakhir saya masak..saya masak dalam pukul 2.30 petang..juadah terakhir sebelum nk kemas-kemas dapur :)..ramai yg puji rendang ayam ni..dan saya kembang sedikit..hahahha:)


4- kek pelangi+ cream cheese frosting
kek pelangi saya buat 6 layer sahaja..itu pun puas jugak mengingat kembali susunan warna..laki bini ingat "Michael Jackson Kena Halau Balik India Utara"..so ini sangat membantu dalam menentukan susunan warna kek pelangi..tapi boleh pulak 2-2 orang tak tau warna indigo tu macam mana..hehe..tu yag takde warna indigo tu..haha..kek pelangi saya buat jumaat petang..lama jugak nk siapkannya sebab oven kecik je kan..nak kena bakar satu2..bab deko plak..first trial tak jadi..patutnya ada awan bawah pelangi tu..sebab tak jadi so saya stop deko malam tu..kalau sambung jugak memang hancur la jawabnya..pagi sabtu hubby kuar beli barang2 yang tak cukup..dia beli coklat M&M dan dia la yang hias nama atirah tu :)

kek pelangi +cream cheese frosting
papa tolong susunkan nama atirah :)


5-bihun goreng
bihun goreng ni dimasak oleh ayah saya tengahari sabtu..ayah, mak,pizi dan afa datang dari kampung bawak barang2 kelengkapan yanglengkap..dengan dapur besar, kuali besar,  tray makanan..haha..kalau harap barang kt rumah saya je memang la tak jadi la kot majlis ni..sedap bihun goreng ni :)..

6-spageti bolognaise
spageti di masak oleh hasmah(adik saya) pada hari sabtu.. hasmah la paling banyak membantu dari segi masak, basuh pinggan, kemas rumah..hehe..tq maknjang:)

7- popia goreng dan popia ketam
popia goreng saya buat awal pagi sabtu..bangun je pagi terus laju2 siapkan isi popia tu..mak saya cadangkan buat popia mini yang dalamnya ada crab stick tu..buat pagi tapi goreng di sebelah petang..oleh sebab dah penat, maka sos tak sempat buat da :(


8-loaf dan krim sup
krim sup ni dari Pizza Hut..adik ipar yang masakkan :)..loaf tu kami beli je la..takkan nk buat jugak..hehe

9- coklat cupcake+coklat ganache
ini saya buat petang jumaat..buat 40 biji..tapi kurang laris..makanya adik2 tapau bawak balik ..hehe

10- nugget dan fries..
ini beli dan goreng je la :)

11- air oren sunquick
ini afa yg bancuh :)


itu je menu kami hari sabtu lepas..ada beli buah tembikai..tapi takde rezeki nk hidangkan sebab buah tu busuk..huhu..

berkisar tentang majlis..

majlis hari jadi atirah bermula jam 4 petang..tepat je 4 petang tetamu sampai ..paling awal ialah aiman, fateh dan emak aiman..kami tak tunggu tetamu ramai untuk potong kek..sebabnya mama sedikit poyo,,mahu potong kek tepat jam 4.44 petang pada 19 may 2012..tahun 2011, tepat jam 4.44 petang, 19 may atirah selamat dilahirkan..so tahun 2012 mama, atirah dan papa potong kek bersama :)
selamat hari jadi yg pertama atirah:)

1 tahun as papa n mama




kami tema kuning..atirah pakai kasut baru paktam  kasi :)
ini la mama dan atirah..kuning kan we ols ni :)
senyum seorang birthday gurl :)

papa dan atirah...love to bit

susah betul anak dara ni nk pakai any headband..
atirah lapar..makan nasi impit +krim sup

kemuncak acara pada pukul 5..banyak tetamu datang time tu..iyo lah rumah sempit je..memang padat..hehe..family saya dan family ipar dorang makan dalam bilik tido,,haha..tetamu lain makan dekat ruang tamu..

antara tetamu yg hadir

najla dan ibu najla pun dtg..tq
my besfren dari kecik..syika dan si comel mya

kasha yg jelita :)

aiman dan fateh serta opahnya yg tetamu pling awal..tq aiman

fatnin dan atirah :)


atirah pulak nak melekat aje dengan mama dia..susah jugak mama nk layan tetamu yang datang..banyak kali juga papa bawak atirah jalan jalan kt luar...bila masuk rumah je nak bergayut kt kaki mama..hehe..

terima kasih pada suami yang menjadi banker utama majlis tu..semuanya suami sponsor sebabnya si isteri belum gaji..hehe..terima kasih pada keluarga yang sangat banyak membantu..baju atirah mama yg mintak tok buatkan..mama nak gaun warna kuning dari kain satin..dan finally tok buatkan seperti yg dibayangkan..even time tu hanya bercakap di telefon.
ini la tok dan tok ayah atirah :)

ini maksu dan oon..oon rajin tolong maktih buat kek :)
pak tam yg rajin basuh kuali besar

maknjang dan oon yang rajin

paktam dan tok:)
adik-adik suami...time ni da pukul 7 lebih..atirah da kepanasan :)

goodies utk kanak-kanak saya siapkan makanan ringan aje:)

my simple deko jugak :)

banyak lagi gambar2 yang ditangkap..da tak larat nk masukkan da..majlis tamat sebelum solat magrib..time azan tu officially tutup pintu...dan para jejaka2 solat berjemaah di ruang tamu..mencari keberkatan bersama-sama :)

terima kasih pada tetamu yg sudi hadir..walaupun ramai jugak jemputan yg tak dapat hadir di hari tersebut..tq:)

tq trillion to my sweet Nur adriana atirah..because bring Joy to my life :)

malam tu sesi buka hadiah...thanks kepada yang sudi kasi atirah hadiah,,banyak sgt,,ada barbie doll, ada baju , ada gaun, ada buku, ada permainan..mostly pinky..ye la..anak dara kan..ada kasut, ada bekas minuman..semuanya sangat best...sgt berguna,,ada jugak hadiah atirah dapat dari kawan opis dan ada yg sanggup post hadiah sebb tak leh dtg..terharu sgt..tq so much

lepas tu papa, pakngah, paktam, maknjang, maksu pergi karoke 2 jam..tok tidor awal..tok ayah layan bola sepak..makngah layan sofiyya..oon dan aiman main mainan atirah..atirah pulak sibuk berjalan..ke hulu ke hilir..dari mama ke tok ayah..maybe atirah rasa seronok kot..sebab tu dok ulang2 sampai penat :)

8 comments:

Hasnah said...

cubaan di puasa ganti. BANYAKNYA MAKANANNNNNNNN! lapaaaaar sudah huhu. baru kul berapa nie. Dah mengidam macam2 pula nie nak makn buke pose kang.

Fiszah_pjo said...

asna: ini namanya dugaan.hahhaha..akak pun puasa ganti gak ni...da masuk rejab baru terasa harus ganti cepat2,,

[DnaZz] said...

happy birthday atirah!banyaknya makanan & sempat awak masak semua. memang supermak lah. hehe

Fiszah_pjo said...

dnazz: tq auntie..hehe..kononnya mama nak save bajet..so kena la rjin masak sendri..hehe :)

izyan asimat said...

pergh bnyk giler makanan wei.. hehehhe insyirah takde la sambutan bday tahun ni.. plan nk buat kat kg.. tapi family p umrah so cancel... sambut 3 beranak jela... pzah ko hutang resepi rendang ayam kat aku wei.. bile nk bg nih???? hehehe

Fiszah_pjo said...

izyn: hehehe,,tak la banyak sagt dear..makanan hi tea aje..insyirah sambut next year plak la ye..atirah next year tak tau lagi ade ke tak majlisnye..heheh..

aah yan..teringat..ak buat next entry okes..sebab nk godek gambar dari folder dulu :)

Ibu Najla said...

ya ampun! muka ibu najla dah boleh buat goreng ayam. hihi

Fiszah_pjo said...

azian:muka awak tak sgt!..muka tuan rumah lg berminyak//adoi...malu je hikhih

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;