Monday, April 25, 2011

tips mudah bersalin# 4: air kelapa muda

assalamualaikum...
selamat hari isnin:)

biasa kita dengar, hujung2 kehamilan elok minum air kelapa muda banyak..macam- macam khasiat untuk ibu hamil dan baby. Konon katanya bila rajin minum air kelapa muda– terutama di trimester ketiga kehamilan–maka air ketuban akan bersih dan bayi yang dilahirkan juga bersih kulitnya, lebat rambutnya dan bening matanya:-

mari kita baca sedikit fakta mengenai air kelapa muda:-(sumber dari petikan yg sah!)

1. Elektrolit Semulajadi



Air kelapa muda kaya dengan kandungan elektrolit, klorida, kalsium, potasium, magnesium, sodium, dan riboflavin. Sebagai isotonik semula jadi yang kaya mineral dan memiliki elektrolit sama dengan elektrolit tubuh, air kelapa muda sangat bermanfaat untuk rehidrasi dan memulihkan stamina tubuh.

Ibu hamil memerlukanlebih banyak air dibandingkan orang lain. Dehidrasi selama kehamilan dapat menyebabkan berbagai komplikasi, termasuk sakit kepala, kram, edema dan bahkan kontraksi yang dapat menyebabkan persalinan prematur.






2. Diuretik semulajadi


Sebagai diuretik natural yang steril, air kelapa muda melancarkan air kencing dan membantu membersihkan saluran kencing. Hal ini berkhasiat mengeluarkan zat-zat toksin dari tubuh dan mencegah infeksi saluran kencing– yang juga cukup umum terjadi pada wanita hamil.






3. Antipenyakit


Air kelapa muda mengandung asam lauric, asam yang membantu melawan penyakit. Asam lauric yang terkandung dalam air kelapa sama dengan yang terdapat di air susu ibu dan memiliki karakteristik antijamur, antibakteri dan antivirus sehingga menjaga kesehatan ibu dan bayi dari virus seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteri klamidia dan heliokobater.






4. Membantu Pencernaan


Air kelapa juga dipercaya memperbaiki fungsi pencernaan. Selama kehamilan, plasenta memproduksi hormon progesteron yang memperlambat kontraksi otot lambung sehingga pencernaan pun melambat. Air kelapa dapat membantu meningkatkan kecepatan pencernaan.


5. Meningkatkan HDL


Air kelapa muda tidak mengandung lemak dan kolesterol, bahkan menurut riset dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam tubuh.


semalam kami suami isteri balik Palong, Neg 9..suami cuti sehari saja..so tak la lama sangat stay kt kg.kira last call la sebab minggu depan suami mahu hantar saya balik kedah pulak utk menunggu kelahiran dan berpantang..

everything was so fine..takkan nak cerita detail2 sangat..cuma terasa sangat touching petang nya..lepas balik dari Gemas( kami kuar jln2 kejap,hubby nk  amek wet, then sempat minum cendol :)).. takde buat apa, saya nak tidor aje..tengok hubby main game kt netbook die ngn adik2 diaa..so malas nak kaco..dalam panas2 tu saya baring je kt katil dan memang tertdo..tdo berpeluh2..memg tak de kipas dalam bilik tu..

bangun rasanya dah jam 6.30 petang kot..kuar mencari2 si suami..tanya adik ipar, mana "oteh"?.."oteh tengah kait kelapa kt belakang"..oo....terus la g cari beliau..dengan susah payahnya suami dan mamat(adik ipar) kait kelapa..pokoknya tinggi..guna galah je.waa..touching sket..sebelum tu ada cte2 ngn suami, minum air kelapa muda ni bagus..tu yg die kaitkan..banyak diorang amek..terkena yg tua la..taklalu muda  la..

hubby siap potong2 kelapa muda tu utk mudah disimpan dalam freezer..dia buatkan 7 biji kelapa muda..yakni cukup untuk seminggu- sehari sebiji :)..penat gak mengangkut bawak naik rumah..even bukan sy yg angkat..tp mmg terasa berat jugak si suami kendong..

ini la hasilkanya selepas sumbat dalam freezer..5 biji je muat..itu pon lepas adjust2..2 lagi simpan kt luar je..



sebahagian kelapa muda dalam peti sejuk
sayur2 terpaksa dialihkn ke compartmen lain :)

berjaya muat 5 biji aje..space lain dah tak muat :)
p/s: terasa terharu pulak bila die sungguh siapkan kelapa muda ni..maybe org laiin rasa biasa je..tp utk sy, terharu giler..sambil usap2 perut, saya cakap ngn  baby  " baby,cuba tengok papa, berpeluh2 untuk kamu"

balik kg kali ni, berkali2 si suami tanya atuk dan mak die..

suami: atuk cuba tengok perut pzah, lambat ke cepat die beranak??
atuk : ish ko ni..tak kre lambat ke cepat, klu nk beranak tak kira masa..
suami: mak dulu beranak cepat ke lambat???
mak: mak tak kira..ada yang lambat, ada yg awl..banyaknya lambat dari due
atuk: tengok perut pzah belum turun lagi..agaknya lambat lagi kot...

suami: seeee...kan abg dah cakp, ayg ni beranak lambat....
isteri: iyoooo lah tu...

4 comments:

Rosie Rose said...

hehehe... perut belum turun ye? comel je! kite kalau leh nak deliver cepat2 la fiszah... fuh fuh fuh! caiyokkk!

izyan asimat said...

heheh bnyk jugak org cakap air kepala tu elok.. tapi aku dr awal2 mengandung tu mmg obses sikit ngn air kelapa... hehehe

yeke mcmane rupanya perut da trun tu.. heheh tu la harap2 la bby aku kuar bile da cuti.. da selamat balik johor.. heheh xpela x kesah la lambat ke cepat.. yg penting bby selamat dan sihat.. kan...take care utk smua ibu2 mengandung

Fiszah_pjo said...

rosie: hehe..nk jugak deliver awal..tp klu lehnk hold dlu..tgu smpai kedah dlu :)

yan: betol yan...harap2kan baby nk kuar time cuti dan da smpai kg dlu..hehe..atuk ak ckp. perut trun, antara breast ngn perut ada gap 1 tapak tgn then npak perut bulat je kebawah..wallahualam...hehe

Rosie Rose said...

ye r, betul gak tu... baby dengar cakap mama tu ye, tunggu mama sampai kedai dulu. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;