Monday, April 11, 2011

panas dan berpeluh di hujung kehamilan

assalamualaikum

info:
Ketika hamil si ibu mendapati bahawa mereka labih mudah berpeluh dalam cuaca lembab dan apabila panas, mereka akan berasa panas tidak terhingga. Kadang-kadang si ibu juga akan berpeluh pada waktu malam.



Peluh yang berlebihan ini berpunca daripada salur darah yang terbuka kerana hamil. Tidak ada rawatan yang khusus untuknya dan apa yang boleh dilakukan oleh ibu mengandung ialah mengelakkan penggunaan tenaga yang berlebihan, selalu berehat dan kerap mandi dengan air sejuk. Ibu yang mengandung perlu lebih banyak mengambil bendalir kerana berpeluh lebih banyak mengeluarkan bendalir.
 
p/s: melalui pengalaman yang saya sedang lalui sekarang, memang panas.even balik kerja petang nya dah mandi, tengah2 malam boleh berpeluh lagi..kalu tak tahan panas& tak selesa tu saya bantai je mandi lagi..tapi tengah malam mandi sikit2 je la..rambut pun tak basahkan..lepas mandi baru rasa selesa nak tidur..
 
tapi ada kerisauan sikit..kan orang kata mandi malam tak elok..nanti peparu masuk air.huh..bahaya kan?????

2 comments:

Rosie Rose said...

mandi malam mmg tak helokkk,fiszah! sakit tulang, sakit sendi, paru2 berair, and many more long term effects.

tapi sama laaa.... mana tahan kalau dah panas sangat malam2 tu kan. huk huk huk... dah ler minum air sejuk tk reti benti lagik nihhh...

Fiszah_pjo said...

rosie: SAMA!..minum ais tak brenti2 lgi..tggu baby kuar baru nk brenti agaknye..hehhehe..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;