Thursday, July 7, 2011

pengalaman bersalinkan bayi nur adriana atirah :)

assalamualaikum..

hari ni berkesempatan update pasal pengalaman bersalin..ini versi norhafiszah johari..so maybe  agak sama ngn korang, maybe berlainan terus ngn korang..ye la kan, masing2 punya rasa.

selepas balik dari alor star jalan2 seperti entry lepas, malam nya saya da rasa sakit perut, cam nk period tu..
tapi hold je dulu. pillow talk je ngn hubby sampai kul 2 pagi camtu..dalam dok pillow talk tu, saya tahan je sakit yg kerap datang..rasanya 5 minit sekali..lepas tu rasa tak tahan da, kami pergi hospital kuala  nerang..mak ayah pun ikut sama

dala pukul 3-4 pagi camtu,sampai je hospital, nurse cek bukaan..baru 2-3 cm je..sakit dah rasa cm tak tahan sangat da..saya sorang je, hubby dan mak ayah kt luar, tapi saya cakap ngn dorg balik la dlu..rasa cam belum nk beranak lg..

memang sakit contraction ni..susah nk cakap camne..doa nabi yunus tu tak henti2 saya baca..contraction  kejap datang, sakit giler then hilang...pas tu datang lagi..berlarutan sampai kul 7 pg..hubby datang hantar nasi lemak ngn air twister oren tu..sy yg request..masa die datang tu, tak tercakap ape2 pun..rasa mengalir je air mata ni..si suami tak tau nk cakap ape..kecian benor die tgk bini die..haha...

bila contaction kerap datang, saya memang tak lalu langsung nak makan.nasi lemak tu 2 mulut je.air oren tu gagah minum gak..dari pukul 7 pagi ke 12tghari tu saya mnum air je..tak daya nk makan ape..tak selera...nurse pesan soh akan amek tenaga..tapi memang tak leh masuk ape2 dah..hubby tak leh masuk dalam wad, sebab bukan waktu melawat..dalam tempoh 5 jam tu, saya muntah 4 kali..muntah yg banyak giler plak tu..rasa cam abes kuar air2 dalam perut..camne nak ade tenaga tu?

saya tanya nurse,tak nk cek bukaan ke, da rasa sakit sgt da ni..takkan lom sampai 10 cm lgi kot? lepas tu dalam kul 11.30pagi tu die nk cek bukaan..ada 5 cm dah..lepas tu die soh sy g makan dulu sebab nasi makanan tengahri da siap kt katil saya tu..waktu tu pun saya ada muntah sekali..lepas kuar je dari bilik air nurse cakap dah boleh masuk labour room

dorang ada panggil hubby, cakap da nk masuk labour room..hubby request nk masuk tapi tak dapat sebab kebetulan ada sorang lagu gurl nk beranak sama time ngn saya..tunggu dalam pukul 1 petang kot bukaan da 10cm kot..nurse pecahkan air ketuban..masa tu memang sama je ngn gurl sebelah saya tu..napak gak die pon dok menahan sakit nk beranak..orang nk beranak klu takkuar suara menahan sakit rasa cm tipu la..org yang beranak normal tau la camne sakit contraction..

nurse cakap da boleh push da..so push la..tapi tak reti camne nak push..kebetulan, dalam masa 15 minit je orang sebelah saya tu da selamat melahirkan..saya tak boleh2 lg..stress nye rsa..sakit Allah saja yg tau..rs dekat 1 jam push..dah tak rasa aircond dah..panas je rasa..memang tak tahan betul..saya asyek cakap,operate je la..tak tahan ni...(oleh sebab kt hospital kuala nerang hanya utk normal case aje) nurse suruh lagi teran..smpai saya rasa give up..malas da nk teran..tapi sakit tu ada aje..last2 doktor decide transfer saya ke Alor star..

so naik ambulans la..hubby ngn parent kat luar risau gile..nape kena transfer plak..ada masalah ke..tak pikir panjang, setelkan byran kt spital kuala nerang, dorang terus follow ambulans..azab gak dok dalam ambulan tu..of cos la laju ambulan tu kan..terhentak2 je..dlam tu pun rasa sakit contraction, teran je..biar rasa sakit tu ilang..tapi tak kuar2 pun..

sampai je hospital, lebih kurang jam 4.30pm..terus masuk bilik kecemasan..kebetulan tak de orang len beranak time tu, gile ramai doktor & doktor pelatih dok tgk saya..laki pompuan, cina india melayu dok tg..tak rasa malu dah..asalkan kuar je..dorang try guna vaccum dulu..tu puntak berhasill...

saya cakap tak larat da..operate je la..ada nurse tu marah bila sy cakap camtu..doktor decide operate sebab dah lama bukaan dan air ketuban pecah..takot bahaya baby..masa dorang sibuk nk onkan bilik operate saya rasa contraction yg betul2 sakit..saya push je tak kira doktor tengok ke tak..kebetulan nurse tu ada sebelah saya,die terus pggil doktor..push 1 kali je lepas tu(push dengan kuat), terasa ada benda kuar...

alhamdulillah..4.44pm baby gurl keluar..kira 15 minit je lepas sampai hospital tu..doktor panggil hubby..hubby cuak aje..kenape kan..die igt doktor pggil minta dia tanda tangan utk operate ke..rupanya2 tunjuk baby..clueless...tak tercakap ape2..


kos saya bersalin total = rm 40++
sambung next entry pulak la :)

5 comments:

Anah said...

Alhamdulillah dapat gak kuar normal

Atiqah Adnan said...

heheh sabar jela fiszah minta kena operate.. huu~ seb baik laa gomen if swasta dah lama kot diorang operate beselaa nak bayar banyak ^^

finally dapat je push kan.. congrats dear!!

Fiszah_pjo said...

anah: alhamdulillah normal kan..klu operate lain cara sakitnya :)

atiqah: aah..memang mintak berkali2..tak larat giler da nk push..kt spital kuala nerang dorang dok paksa soh push2..tapi tak berjaya..samapi da tak larat dah..

jiran2 datang umah aritu cakap, bukan masanya nk kuar baby tu, push la camne pon tak kuar gak,sampai je masa nk kuar, sekali push pon boleh dah..semuanya kerja Allah..

atiqah nanti goodluck tau..nk bc gk pengalaman atiqah..ape pun bersyukur dpt bersalin normal :)

izyan asimat said...

hehe best je baca pengalaman kwn2 bersalin kn... setiap org lain2 kn... mcm aku takde rezeki bersalin normal... tp contraction mmg sgt sakit... aku pon bnyk kali mintak operate.. last2 termakbul permintaan tu.. operate jgk... xpela aslkn bby slmt n chat.. bby pon xde problem..

Fiszah_pjo said...

yan: betul tu..bila da sakit dan tak larat, memang itu la permintaan..minta operate agar habes semua sakit tu..kt spital kola nerang tak de operation..so merasa la nek ambulans terhentak2 sambil tahan sakit cntraction..hhhehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;