Wednesday, July 13, 2011

bayi perempuan ada period????

assalamualaikum..

hari ni saja nak share ngn korang pengalaman membesarkan si comel adriana yang sudah menjangkau usia 56 hari harini :)

masa hari ke 3 si comel itu dilahirkan, macam biasa la bila tiba sesi tukar lampin waktu die lepas berak, akan tengok2 jugak hasil buangan tu( even kotor kan)..anak sendiri punya takpe..tengok tak tengok la..hehe..kang tak lalu nk makan pulak.. satu hari tu saya nampak ada darah..huhu..cuak nye rasa...laju2 belek peha,dan kawasan sekitar..takot2 ada luka ke ape...

hasil membelek2 kaki adriana, tak jumpa pulak mana2 kesan luka ke ape..ok takpe..buat2 lupa aje..kali kedua keesokan harinya pun saya nampak lagi kesan darah kt pampers die..agak fresh la darah tu..likat..tak banyak.sikit aje..masih lagi saya diamkan diri..

esoknnya time mak saya nk tukarkan pampers adriana, dia pun nampak benda yang sama..kebetulan saya pun tengok jugak mak tukarkan pampers adriana..baru terkeluar dari mulut ni..

sy: ada darah la mak..mak perasan tak?
mak: tu la..semalam lagi mak nampak..ingatkan ada luka ke ape..mak da nampak sebelum ni..tapi malas na tanya..

(rupa-rupanya masing2 diamkan aje...hanya pikir sorang2 dalam kepala)

sy: darah period kot mak..die kan perempuan..nak tunjukkan yang dia perempuan la kot..
mak: agaknya la..mak ada 5 orang anak perempuan..tapi tak nampak pulak darah period masa baby dlu
        tapi mak ada dengar jugak baby perempuan ada period..
sy: takpe la esok bidan datang urut kita tanya..

masuk hari ke 7 darah tu dah takde..mean dalam 3 hari nampak ada darah kt pampers die..tapi bukan sepanjang masa la..klu tukar pampers 6-7 kali, ada la nampak 2-3 kali aje..

bidan datang time mengurut saya keesokkan harinya, saya tanya la pasal darah tu..dia kata itu period..sesetengah bayi perempuan ada kuar darah period..jangan bimbang katanya :)..oleh kerana kurang mempercayai kata bidan kampung tu, saya tanyakan lagi pada nurse yang datang setiap hari utk periksa sy dan baby

sy: nurse, baby ada period jugak ke??
nurse: aah.sesetengah baby ada period..tapi sikit je la..its normal..itu hormon dorang :)
sy: ooo risau saya tengok mula2..
nurse: sekarang ada lg tak??
sy: dah takde dah..ada nampak darah tu dalam 3 hari je :)
nurse: jangan bimbang..bayi perempuan ni kdg2 cam perempuan besar jugak..ada periodnya :)


begitu la kesah baby adriana :)..so, korang yang ada anak perempuan, korang alami tak perkara cam saya alami????yang bakal ada anak perempuan, sila jangan cuak cam saya ye..hehe..its normal to have period utk baby perempuan.. kalu bayi lelaki tu tak normal ye :)

2 comments:

pizet said...

syaza hari tu ada ckit...mula2 cam cuak gak pastu mak aku cakap la pompuan dia lain cikit dari laki...kalau minum susu kenyang terlebih pun nnt ada susu kuar dari puting dia

Fiszah_pjo said...

uish..dasyat tu..ak lom pernh tgk lagi suskuar kt puting die..tak sangka byi prempuan ada itu sume..cm wanita besar da :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;