Friday, July 8, 2011

kesah susu ibu untuk Adriana

assalamualaikum...

sekarang ni baby adriana tengah tdo..so nak updatekan sikit pasal susu ibu untuk si kecil comel tu..

alhamdulillah so far adriana minum susu ibu..tapi hari pertama die, dah minum susu formula masa dalam NICU tu..takpe la kan..yang penting day 2 onward beliau da dapat minum susu ibu..alhamdulillah rezeki adriana minum susu ibu :)

masa berpantang, susu badan memang banyak..betol la org tua2 pesan, elakkan benda sejuk2..takot urat2 kembang, takot demam, danyang penting takot susu badan tak banyak..masa dalam pantang kan asyek berstoking, bertungku, makan lada hitam dll..yang mana bagus utk memanaskan badan..time tu kalu pump susu memang meriah la hasil nya..saya tak rajin pump pun masa pantang..2 kali je sehari..setiap botol saya simpan 4 oz.sebab baby sentiasa ada kt sebelah, direct feeding je la..

so far saya maintainkan stok ..ada lebih kurang 20 botol+10 dalam pek plastik..sebab itu je ada botol ngn plastik..anak saya 30 hari, saya start ajar dah guna botol..sebelum tu dia asyek reject je..tapi bila tok dia kasi abes sebotol jugak :)

stok susu semasa pantang
tapi nak lebih drama, stok susu saya 75% rosak..huhu

gambar tu amek takde pun terpikir bakal menjadikan cerita susu dramatik..huhu..tapi ada guna jugak pic ni..

ceritanya bermula bila saya nkbalik KL..awalnya plan nk masukkan semua stok ni dalam cooler box full with ice+garam..untuk maintainkan susu agar beku selama 6-8jam..tapi semuanya tak seperti yang dirancang..berbekalkan kereta Saga BLM kami tu, stok susu ini tak muat untuk disumbat..huhu.keta kami penuh dan padat giler..mak ayah saya follow gak balik KL..so dlam keta tu ade 5 org la termasuk baby..

barang baby, barang sy, pinggan mangkuk( set ni ayah blikan dari langkawi) barang2 mak membuatkan kami cam sardin dalam keta..tak tau nak selit kat mana dah..huhu..boot keta memang padat giler..cooler box tu bakal amek ruang yg besar...so nak tak nk saya masukkan susu tu dalam beg yg kecil je..3 ice pack je muat.saya sumbat sebanyak mungkin btol susu..

dah jangka,. susu ni bakal rosak, saya nak bawak balik jugak sebab saya perlukan botol utk buat stok susu..dalam perjalanan ke KL memang lama.kami bertolak dari kedah pukul 10.30pg.tambah dengan jammed kt higway dekat ngn RnR bukit merah..sebab ada lori tangki terbakar..tambah lagi la masa perjalanan kami..sampai kt Cheras dalam pukul 7 ptg...

sedih je  tengok sume susu cair..tak leh simpan lagi dah...baby mmg tak mo la dalam botol kalu mama dia ada sebelah. lebih tragis, sy agak stress pikir pasal susu tu..so saya memaksa diri untuk pump. ye la stok dah 0.e.bila tekanan camtu, hasil mengepam kurang giler.malam tu dekat sejam gak saya perah..baru dalam 3 oz je..memang down giler..dah la tengah mengantuk..bajet pump time pagi ok, tapi sama gak..rasanya sebb stress saya tu lom hilang..huhu.salah satu sebab nya saya mnum air ice..tu la..lepas je rs down camtu.,baru say No kt ais...

tapi alhamdulillah, hari pertama hantar adriana ke rumh pengasuh  berjaya jugak siapkan 5 botol range 3 oz stiap satu. saya hantar baby adriana rumah pengasuh sehari je awal sebelum masuk kerja..mujur la rumah pengasuh dekat je ngn rumah saya..satu aras je..senang sgt..so sempat la mama papa adriana kuar tengok transformer jap..balik dari tu pengasuh tu ckp better tambah lg susu...



sekarng ni pump susu kais hari ni,utk makanan esoknya..adriana minum susu 3 oz.saya bekalkan 7 btol.dan so far, pukul 6ptg saya amek dia masih ada 1 btol yang terakhir..masa susu skit tu,macam2 petua saya baca..PIZET dan ROSIE rose banyak sangat membantu bab2 menyusu ni..petua dorang sangat berguna..alhamdulillah, susu saya makin memberansangkan..

sekarang pump dekat opis 2 kali je..pukul 11 pgi dan pukul 3 petang..2 sesi dapat la 12 oz..cukup utk buat 4 botol..balik kerja pukul 7mlm saya pump lg..so ckup la stok utk esoknya..tengah malam/pagi2 buta boleh tambah stok..alhamdullih ade stok susu dalam freezer 3 botol..ok la dari mula2..takde stok langsung..saya berharap sgt stok akan bertambah...

p/s: da tulis awal, tp tergendala nk post..baby da bangun..minta perhatian mama die pulak

blog crochet ada update..jangan malu2 kliks ye :)
http://fiszahcrochet.blogspot.com/

7 comments:

rDnA said...

Ala sayangnyer..sedih bila tgk ebm kna buang..xpe2.teruskn pump.mlm2 dr pkul 12 smpai pkul 6pg meriah klu pump.lg satu bnyk nutrien time2 camtu

Fiszah_pjo said...

sayang kan/sedey je..bila stok 0 memang stress la nk mula balik :(..saya pump gak time2 camtu..tp maybe sy nye susu tak meriah cam org len..selalu dpt 6oz je..tu pun 20 minit tggu :)..

~YUN~ said...

fiszah seronoknya tgk stok EBM banyak,maksud fiszah xleh sejuk2 tu before preggy ke xleh minum ais ke cmner ek?takut gak yun preggy ni kerap minum ais..ader effect ke utk hasilkan susu?

Fiszah_pjo said...

yun: stok yg byk tu da takde yun..rosak..huhu..sakng kais hari ni utk esoknye je..hee..

masa preggy makan la ape pun..tade maslah..lepas bersalin je tak leh makn benda sejuk2..nasi tak panas pun tak leh mkn..ice memng tak leh lgsung masa pantang..

masa preggy ni tak efek lgsung kepada susu yg bakal kuar.

Ilyani said...

chaiyok2...sy pn x byk sgt stok...tp alhamdulillah still ade rezeki utk aleesya... :)

pizet said...

usaha tangga kejayaan...x pe ada lagi rezeki adriana

Fiszah_pjo said...

mrs engneer: chaiyok2..mari usaha maintain kan supaya sentiasa ade stok :)

pizet: setuju!usaha tangga kejayaan..yg lama tu takde rezeki adriana :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;