Monday, July 18, 2011

FAKTA: Perkembangan bayi selepas lahir -1--->3bulan

assalamualaikum..

ini saya copy paste aje dari blog tersebut..untuk memberi garis panduan terhadap perkembangan normal bagi seorang bayi. untuk memastikan si kecil membesar sihat seperti bayi2 normal yang lain..sekiranya terlalu lambat atau sebalik boleh kita cepat2 rujuk kepada pakar..tak mau bila dah terlalu lambat kita kenal pasti tumbesaran bayi bermasalah,baru kita nak merujuk kepada pakar..

ini link blog tersebut :)-
1) http://www.resep.web.id/artikel/perkembangan-bayi-setelah-lahir-dari-bulan-ke-bulan.htm
p/s: saya alihbahasakan ke bahasa melayu ye :)

Saat bayi berumur 1 bulan


Ia akan melakukan gerakan-gerakan yang merupakan refleks, seperti membuka mulut, mencari puting susu, menghisap, dan menelan. Jika pipinya disentuh, maka ia akan menggerakkan kepalanya ke arah yang sama. Ia sudah dapat tersenyum. Matanya diarahkan ke arah tertentu seperti tembok atau jendela, kerana belum dapat melihat benda-benda yang terletak jauh dengan jelas. Ia sering kali memasukkan genggaman dan jarinya ke dalam mulut. Ia memegang jari yang disodorkan pada telapak tangannya. Ia akan menangis jika merasa lapar. Jika ditidurkan dalam keadaan meniarap, ia akan menggerakan kepalanya ke sisi. Tidur secara terus menerus, dan hanya bangun untuk disusui atau mendapat botol untuk dihisap.



Saat bayi berumur 2 bulan

Ia sudah boleh mengiring ke kanan dan ke kiri. Ia sudah dapat membezakan muka dan suara. Dengan matanya, ia dapat mengikuti gerakan benda yang terletak di dekat matanya. Ia dapat memegang benda yang diberikan selama beberapa detik, dan melepaskannya kembali. Ia dapat meminta perhatian dengan menggerakkan lengan dan kakinya. Dan ia akan menghisap setiap benda yang dipegangnya.



Saat bayi berumur 3 bulan

Ia dapat mengangkat kepala dan tubuhnya jika diletakkan dalam posisi tengkurap. Memegang mainan dengan kedua tangannya. Ia melihat kesana-kemari, dan ia akan mencuba mencari suara atau muzik jika mendengarnya. Ia dapat duduk dalam beberapa waktu jika ditunjang. Ia menegakkan kepalanya ketika didudukkan, dan menangis jika ditinggal.

4 comments:

Atiqah Adnan said...

bestnye kan dapat tengok bb kita membesar nanti.. kena rekodkan semua perkembangan terkini bb.. kena monitor jugaaa..

Rosie Rose said...

sgt happy dpt tgk anak membesar depan mata... bahagia sgt!

Fiszah_pjo said...

atiqah: best sangat :)..kena rekodkan..takot terbabas :)

rose: hepy sgt ada peluang tengok baby besar depan mata :)

Anonymous said...

I'm waiting allowing for regarding the final of Euro 2012. All spoke about Ukraine - a rest!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;