Wednesday, February 2, 2011

info bagi berguna untuk baby perempuan

assalamualaikum..

this morning i had breakfast with my colleague.. sembang2 pasal baby..

one tips yang saya rasa sangat teruja nak share dengan korang semua yang ada baby perempuan dan bakal ada baby perempuan.. from her reading and practise, celah kelankang baby tak kira laki ke perempuan selalunya sebelum dipakaikan pampers normallly kita akan letak bedak kan?? memang dari turun temurun lagi kita tengok orang buat camtu..

info kesihatan: baby perempuan jugak mengeluarkan keputihan/cecair seperti wanita dewasa..tapi kadarnya adalah sedikit la kot compare dengan orang dewasa..sebab di bahagian sulit tersebut adalah sedikit lembap..ini tak berlaku pada baby lelaki ye :P. so efek bedak pada bahagian sulit baby perempuan akan membuatkan celah kelangkang tersebut kehitaman.

penyelesaiannya:-tak perlu letak bedak di celah kelangkang bayi perempuan, sebelum dipakaikan pampers. bedak tu kan ade sedikit unsur chemical..biasa la bedak kan..its better to let the skin dry.

p/s: ini dari pembacaan beliau melalui buku..korang boleh google untuk kepastian. tapi berhasil untuk anak dia yang sekarang darjah 2 dah pun..logically, most of malays praktiskan letak bedak kt bahagian sulit baby kan..in long term kehitaman akan berlaku..so better elak la kan..

4 comments:

Rosie Rose said...

pasal bedak ni... bukan setkt budak2 perempuan je. org dewasa pon tak elok sbnrnya buh bedak di celah2an yang ada, termasuk ketiak. mmg akan menghitamkan. dan ada gak dolu2 kes bedak yang membuatkan penyakit bila dah masuk celah2an... :)

Fiszah_pjo said...

rose:betol..setuju sangat..tapi pasal bby tu saya tak pernah tau before..kira mcm new info gak la..hehe..how's baby?dah tau gender ker

Rosie Rose said...

gender baby masih blm confirm. last scan 2wks ago, was not conclusive. eventho nampak cam lelaki, ramai yg tgk perut kata mcm perempuan. tunggu la nnt next scan. lagipon plan2 nak gi wat 3D 4D scan.

ur bb cmana? :)

Fiszah_pjo said...

pzah scan masa 22 weeks.time t doc ckp tak bape nmpak..maybe gurl..tapi rmai cakap mmg nampak cam gurl..my appointment 3d scan on 16 feb..timetu dalam 27 mggu je kot..hope si kecik bagi kerjasama..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;