Monday, February 14, 2011

baby dalam perut kurang bergerak....

assalamualaikum...salam pagi Isnin..

bagi ibu yang hamil anak sulung akan merasai pergerakan baby lebih lambat dari ibu yang hamil anak kedua dan sebagainya..dari pembacaan saya, ibu hamil anak sulung merasakan pergerakan baby setelah masuk 20 minggu dan ke atas..(depend kepada individu-very subjective)

okes, dalam kes saya, saya start rasa baby bergerak dalam 20 minggu usia kandungan jugak kot..tak la terlalu kerap pada awalnya..soft je..sejak masuk 25 minggu sudah makin kerap. dan pergerakkan baby sangat terasa dari hari ke hari..nak kata lasak sangat tak la jugak..mild2 je..kt opis, kt rumah ade rasa baby bergerak..

sebelum ni ada dgr kisah kawan se UTM ni anak die meninggal dalam kandungan pada usia 6 bulan. katanya die tak merasakan pergerakan baby. so ade la jugak mengoogle before pasal baby movement ni. saya nk cerita kes saya pagi tadi..masa bangun tidor nak mandi, terasa cm takde movement pun..dah risau dah..cuak je..masa mandi pun dok belek2 perut..nape cam tak rs jantung baby ni..lepas je mandi laju2 mintak hubby dengar, ade ke tak denyutan jantung..dalam keadaaan baru bangun tidur die lekapkan telinga di perut..
*
*
*
*
*
*
*
*
*
hubby cakap, ada dengar ni ha jantung baby..terasa lega sikit even belum 100%..hubby cakap, baby masih tdur lagi..saya gtau hubby,baru saya teringat semalam saya tak perasan langsung baby ada bergerak ke tak..dia menjawab lagi,hubby cakap "ayang tk perasan baby bergerak sebab sibuk sangat main dengan Aiman dan O-on"..okes.. ada logik di situ..

pagi tadi hubby hantar g kerja dan kami sempat bfast sama sebab hbby nak guna keta g opis.. masa breakfast da terasa baby kicks..sangat lega..betol la kot..baby msih tidur pagi tadi..sekarang ni dh terasa kerancakan baby dalam perut..(sangat lega okeh!)

selepas google, ini antara info kenapa baby kurang bergerak:-
  1. baby dalam perut jugak mengalami cycle hidup seperti biasa..dia jugak berehat aktif dan tidur. tapi lama mana aktiviti die bergantung lah..so ada masa die tidur tu tak de movement la ye..
  2. si ibu terleka dengan kerja harian sampai tak sedar baby bergerak..hilang fokus menyebabkan si ibu tak menyedarinya
  3. peralihan trimester..secara logiknya, bila mana baby memasuki trimester ketiga, berlaku perubahan pada pola pergerakannya..
  4. pada akhir kehamilan, baby kurang bergerak menandakan anda sudah hampir nak bersalin..
so, cepat2 jumpa doktor kalau ad tanda2 lain selain baby tak bergerak ye..sakit perut ke, ada darah keluar ke..atau sebagainya..if not, kasi la masa sikit, dan fokus pada baby movement..insyaallah takde masalah..

p/s: ibu muda kan..haruslah sedikit cuak..takde pengalaman..takot kalu amek mudah. benda tak elok terjadi..elok berwaspada..

4 comments:

Hasnah said...

good info!. thank you sharing! =)

Fiszah_pjo said...

dearie asna: my pleasure ..saje je kongsi2..thanks..

k|ree said...

kalau rasa tak gerak...cuba duk diam-diam..jangan bergerk..atau baring...insyaAllah...dapat rasa dia gerak...

Fiszah_pjo said...

kiree: thanks for the info..lepas ni ken rilex la ye utk rs bby bergrak.klu kte sama aktif bergerak tak perasaan bby bergrk plk..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;