Ijab dan Kabul...semoga kekal ke Jannah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Followers

Sunday, January 2, 2011

apam balik setiap hari :)

assalamualaikum..

hari ni nak share pasal resepi apam balik yang mudah ni.
saya suka makan apam balik..boleh dikatakan hari2 makan..currently saya suka benda2 manis..
so apam balik ni sangat menepati tekak ni..saya suka letak krim jagung tu banyak2,,letak kacang pun byk..seimbangkan dengan gula..waaa..sangat kena dengan tekak..

yela kan..kalu beli ade je yang kurang..ade plak orang yang jual tu nak letak banyak jagung kan..so kalu baut sendiri lantak la banyak mana pun nak letak..macam biasa, saya ikut resepi dari sini..http://www.myresipi.com/top/detail/627

resepi apam balik adalah seperti berikut..
untuk adunan tepung:-

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 cawan air
  • 1/2  cawan gula pasir
  • 1biji telur
  • 1tsp baking powder
  • beberapa titik pewarna kuning
untuk topping;-
* kacang tanah kisar, gula, mentega, krim jagung(jagung dalam tin tu ye)
cara-caranya:
  • saya masukkan semua adunan tepung tu dalam blender..then blend sampai betul2 kembang..senang sajo...then leh simpan dalam peti..bila nak masak guna saja..hehe..buat nipis2 sedap kan..hhehe
  • masak guna frying pan yg tak melekat tu ye..sy guna size kecik punye..tak melekat..so before tu elok lenser ngn minyak masak dulu ye..
hehe..rupa apam balik saya tak cntik..sememeh aje..tapi  cukup untuk penuhi selera tekak.. :)

2 comments:

fikaryna said...

nak cuba..nak cuba..huhu..

fiszah_pjo said...

ryna: cuba jgn tak cuba...hehe :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;