Ijab dan Kabul...semoga kekal ke Jannah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kesayangan..Anak sulung kami : Nur Adriana Atirah Binti Syahnon

Lilypie Fourth Birthday tickers

Permata Hati kesayangan.. puteri ke dua, Nur Eryna Elisa Binti Syahnon

Lilypie First Birthday tickers

Followers

Tuesday, December 20, 2011

atirah dan makanan pejal : bubur nasi+ sawi+ikan merah+ lobak merah

assalamualaikum...

bubur nasi atirah untuk sehari dua ni berkisarkan Ikan Merah..beli pun seketul aje Ikan Merah tu..cukup la untuk 2 hari makan..

hari ni saya bekalkan Atirah bubur nasi+sawi+lobak merah dan ikan merah..saya goreng ye ikan merah tu..isinya memang sedap..kita yg dewasa makan pun sedap..inikan pulak baby..

semalam saya buatkan bubur yang sama. alhamdulillah cik adik Atirah bam bam makan leh tahan banyak jugak..tapi mcm biasa..tak abes semangkuk pun..

cara- cara penyediaannya:-
1- masak bubur nasi berasingan( beras yang sudah bersih(sudah dicuci dan dikeringkan), dikisar halus.guna 2 sudu besar serbuk beras dan masak seperti biasa)
2- letak garam dan kunyit pada isi ikan merah.dan goreng sehingga masak
3-rebus sawi dan lobak merah yang telah dipotong halus.
4- kisar halus sayur sawi, lobak merah dan isi ikan merah.
5- bubur nasi+ sayur dan ikan siap utk  dimakan.. (saya tak kisar bubur nasi.atirah kan da 7 bulan...takperlu terlalu halus lagi..)

bubur nasi+sawi+lobak merah dan ikan merah

Atirah yg always senyum:)
atirah sudah 7 bulan..tidak perlu dikisar halus lagi makanannya..ckup sekadar dikisar  kasar..

5 comments:

ak yuyunz said...

alalala.. semangatnya athirah..

ilani said...

Hi pzah
Selamat berpuasa...
Pzah nk taye, sume bahan2 tu kisar guna blander biase ke? or pzah ada beli special blander tuk kisar bby punya makanan ye? Aritu dh try buat puree epal tuk bby tp bland dia xjd betul2 halus la,takut bby tcekik plak nanti..huhuhu,bland kena bubuh air ke?huhuhu,sori still blur2 lg nk wat bby ye makanan..

fiszah_pjo said...

yuyuns..hhee.semangat atirah kan..skang je da jd kanak kanak slim skit

fiszah_pjo said...

ilani: pzah guna blender yg kering tu..kan selalu kalau kita beli beli blender ada dua bekas.satu untuk kisar cili(berair) satu lg yg kecik untuk kering9 contohnya kisar gula atau kacang tanah)

pzah guna yang blender kering untuk makanan atirah.macam epal tu pzah masak.so tekture nya lembik sikit.maybe kuantiti epal terlalu sikit sebab tu tak hancur sume.takpe la tak hncur sume..yg besar tu awak makan.yg hncur ks baby.

kalau buat bubur memang pzah tak tambah air mase nk blender.insyaallah akan hancur lumat :)

selamat mencuba lg ye

ilani said...

Hehehe,tq pzah...akan try lg smoga kali ni lbh halus lah...bby bru2 nk mula mkn takut gak kasar2 nt dia xnk plak...nway Thanks..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;