Thursday, December 16, 2010

Pil Kalsium..

salam...

berkenaan dengan pil kalsium..
buat ibu mengandung, kalsium sangat diperlukan untuk baby membesar..sebab tu doktor pesan minum susu..supaya kandungan kalsium dalam  badan mencukupi..supaya baby tak akan tarik kalsium dari tulang ibu..yakni akan memberikan tekanan pada ibu dan akan menyebabkan ibu sakit tulang..(malah banyak kesan lain yang lebih teruk)

saya ada jugak sakit belakang..dari pinggang ke bawah..mula2 saya salahkan cara duduk..haha..dulu rumah lom ada sofa..kononnya sakit sebab itu la..bila sofa da ade pon sakit juga..mmg betol la postur badan masa duduk tak betol..dan hubby pesan suruh bawak bantal kecik untuk letak kt kerusi di opis.Sejak bulan pertama tau mengandung saya abeskan satu kotak Anmum tu..lepas je abes tukar minum susu Nespray. terus jadi tak sedap..rasa loya la ape la..lepas tu terus tak minum susu..minum Horlick saja..lama2 jadi malas..ikut dan je nak minum apa..

so untuk langkah berjaga2, saya beli pil kalsium..and ai wonder nape klinik kesihatan tak kasi pil kalsium..after kaji2 kat blog dan forum, tak la berapa penting sangat pil kalsium ni. pil dan vitamin yang klinik kesihatan  kasi sume nye penting untuk baby dan ibu..

tapi saya makan juge pil kalsium ni..pil kalsium kena makan semasa makan..mean during bfast atau lunch..2 tablet a days. perlu diingatkan, pil kalsium seeloknya diambil alone..hehe..sebab die akan melemahkan fungsi pil/vitamin yang lain..terutamanya pil iron.(iron tablet)..kalu ambil serentak, nanti ferum takdapat diserap sempurna..dan akan berlaku kekurangan hb..(sila beware..nanti nurse ceramah panjang if Hb rendah dari 11 ok)

Ada lagi peringatan..pil kalsium adalah sedikit panas..pengambilan pil kalsium perlu disertakan dengan pegnambilan air yang lebih..untuk mengelakkan buah pinggang anda bekerja terlalu aktif..if amek pil kalsium, tapi kurang minum air, anda akan berpotensi mengalami kegagalan buah pinggang...so makan pil kalsium dengan btol ye..

saya beli pil kalsium ni...
rm 20++ je kot..ada 120 tablet..

so far, pada pendapat saya, supplement ni tak la wajib pengambilan die as long as kita makan makanan berkhasiat dan seimbang..oleh kerana saya tak berapa nk yakin pengambilan makanan seharian saya cukup berkhasiat dan seimbang, oleh itu saya perlukan suplement..hehe..

supplement yang diambil setiap hari:-
  1. Iron tablet
  2. vitamin C
  3. Vitamin B complex
  4. Acid folic
  5. Milk calcium tablet - diambil semasa sarapan pagi.
no 1-4: disediakan oleh klinik kerajaan...dimakan sebelum tidur setiap malam..

4 comments:

Hasnah said...

asna makan pil kalsium yg doc bg. xtau pulak pil kalsium tak boleh mkn sekali dgn vit lain.. sbb xsebelum nie mmg asna mkn pil kalsium nie dgn acid folic serentak..

hmmmm

Fiszah_pjo said...

asna: sy tak sure la if mkn pil kalcium ngn asid folik serentak tak boleh
yg pasti pil calcium dengan pil iron yg tak boleh..nurse kt klinik yg cerita.ape pun, asna kene tye doc balik la..sy tak berani nk yakin 100%..as per my reading ckp cmtu la

Lina Rahim said...

pil kalsium tak penting ke? tapi ikut keperluan masing2 la kan..sebab pernah la borak dengan preggies yang ambil pil kalsium, makan pil kalsium untuk elakkan sakit tulang, dan kalsium yang diambil oleh baby banyak dari gigi, sampaikan some preggy mommies selalu kena jumpa dentist sebab mulut berdarah, gg goyang2, dan kadang2 tercabut terus..tapi ikut juga la keadaan ibu mengandung tu, sebab setiap orang keperluannya dan keadaannya lain2..

Fiszah_pjo said...

hehe..lina,setuju dengan pendapat awak..depend on the body herself..
sebab doc pesan better mnum susu 2-3 gelas sehari..penyerapan kalsium lebeh berkesan berbanding pil kalsium..pil kalsium ni kan dorg ade add in some additional items..so if pengambilan overdose or ape ke akan mengundang kemudaratan,,hehe..mnum susu tak efek ginjal sgt compare to berlebihan pil kalsium..eheh..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;