Tuesday, December 14, 2010

3rd check up- muntah lagi :(

hai..salam

saya baru je balik dari 3rd check up dekat Klinik Kesihatan Bandar Tun Razak.
appointment jam 7.30pg..tapi sampai lambat juge..hehe

macam biasa buat semua rutin untuk ibu mengandung..saya kena minum air gula lagi..igt tak kesah 2nd check up tu? so hari ni terus je mnum air gula. seperti yang dicadangkan kan saya minum laju2..2 kali teguk je da habis.lepas nurse suruh tggu 2 jam.so saya lepak kt luar klinik la..hubby tolong hantar je td..die terus balik. so saya lepak la kt luar klinik..teruk nye rasa kena tahan..ada gak minum air masak..tapi 30 minit je bertahan..itu da habes bertahan da..masa lepak kt luar tu ade 3 org akak yg tgh tahan lepas mnum air gula juge..sy tak tertahan, terus je laju muntah kt longkang..lgsung tak sempat tahan..bukak je mulut berderu air gula tu kuar balik..cam 2nd check up..semua yang saya minum kuar balik..huhuuh

tapi kali ni nekad..tak nk gtau nurse..lepas cuci tekak sume, saya rilex dalam klinik..sempat tertdor kat kerusi tu..haha..terjaga je ade 15 minit je lagi nak pukul 10.30//yakni time amek darah..hehe..bila nurse tanya ada muntah tak?saya geleng je..tak sanggup nak jawab..hehe..

lepas tu cek perut..cek tinggi rahim dan denyutan jantung baby..nurse cek kaki bengkak ke tak..kol 11 semua da setel..macam biasa nurse akan kasi sepatah 2 nasihat2...

so 3rd check up ini lah update nye:
  • berat badan: 51.5kg (naik 1.5kg dari bulan lepas..nurse cakap harus naik 0.5kg aje..tapi da terlbeh..so under observation?)
  • HB : 11.4
  • tekanan darah: 90/60
  • sugar dalam air kencing: nil
  • usia kandungan: 18weeks++
nasihat berguna minggu ini:

pengjagaan breast. bila mandi, kawasan nipple dan aerola jgn disabun dengan sabun mandi...sebab sabun mandi mempunyai pH yang tinggi..akn membuatkan kawasan tersebut kering dan maybe akan pedih. so lepas mandi, amek tisu/kain basah bersih kan..guna la sedikit minyak baby..buangkan segala daki2 ye..hehe..nurse cakap kene jaga elok(rutin)..supaya niple tak tersumbat..banyak kes masa deliver susu tak kuar because of tersumbat...buat para ibu yang da tahu takpe la..ini untuk yang belum tahu macam saya..heheh

5 comments:

Ilyani said...

siannye muntah blk...

anyway tq for info psl bersih kn nipple tu..sy x tau plak... :)

mama affan said...

dear..kena minum air gula? ryna dah masuk 6 setgh belum agi..

x semua wajib yer..

Fiszah_pjo said...

mrs engineer:tu la..sedey je..2 kali da minum..muntah lagi..tak cukup ketahanan..if gtau nurse tu confem kene ulang lagi..uhuhu..tu la, pasal niple tu, saya men sabun je satu badan..hehe..so lepas ni leh le rajin2 sket buat kerja lain pas mndi..hehe

ryna: 2 kali da mnum..kedua2nya terkuar balik..huhu..sebabnye dulu ade ckp my mom ade darh tggi dan kencing manis..ptt jgn ckp..hehe.
minum air gula ni ada 2sebab je;1-keturunan family dan kenaikan berat badan mendadak..hehe..so no worry okes..

Adelia said...

hi there..
ni 1st time i bc ur blog.btw i pon br deliver baby..last nov..=)
congrats k on ur pregnancy.
muntah2 tu biase la.i dulu mabuk malam.lg sdey.siang elok je g keje.mlm time nk rehat2 la br nk muntah2.

take care k
c u..

Fiszah_pjo said...

mummy iman..thanks for reading..hehe.and congrates for your new born..seronok nye da ada baby..perjalanan saya masih jauh..hee..nasib baik ai malam tak teruk2 sgt..hehe..
take care too..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;