Thursday, March 15, 2012

melihat dan terus menghukum....

as-salam

sekarang ni di media cetak dan pelbagai sumber di media maya yg memaparkan kesah benar yang memilukan dan menyayat hati berlaku di merata- rata..

kisah adik Dirang

kekejaman yang dilakukan oleh 4 orang suspek. membunuh dan membakar rentung mayat adik Nur Nadirah yang berusia 5 tahun yang dipercayai hilang selepas membeli mee. ibunya lancang ditohmah sebagai ibu tak bertanggungjawab kerana mengabaikan adik dirang.. kejadian sebenar yang berlaku..hanya mereka yg tahu..


kisah anak tinggalkan ibu yg lumpuh di hotel bajet

ibu tua yang sudah lumpuh ditinggalkan bersendirian di hotel bajet di ibu kota...disedari oleh pemilik hotel berkenaan kerana sudah 4 hari tidak ada status mahu bayar etc.si ibu meraung sedih dan ketakutan..
mula spekulasi mengatakan " jaga anak 10 orang takde masalah..nak jaga ibu 1 orang pon susah"


subhanallah..kita sebagai orang luar yang tak mengerti apa sebenarnya yang  berlaku jangan terus menerus menfitnah dan menghukum mereka2 yang terlibat..banyak lagi kejadian yang menyayat hati berlaku..
tapi kita yang bebas dari melakukan perkara seumpama demikian jangan terus menghukum mereka..

jatuh FITNAH yakni berdosa besar andai  apa yang kita sebarkan tidak betul..maka ambillah sebagai pengajaran..beristigfar la kepada Allah dan berdoa agar kita tidak memperlakukan sedemikian dan kita dipelihara Allah dari menjadi mangsa kekejaman manusia lain..

sebabnya kita tak tahu apa perancangan yang telah ditetapkan Allah..andai hari ini kita  beria2 cakap, "aku jaga anak ak elok2..takkan nak pukul, atau biarkan dia tanpa pemerhatian".."aku sayang mak ak,,aku takkkan keciwakan dia"
" aku akan jaga orang tua aku...aku takkan buat ape yg die buat"


sebab satu hari depan, kita tak tau apa akan terjadi..jangan sampai kita buat apa yg kita kata..masa marah memang semuanya akan terkeluar dari lidah..masa marah cakap, ak takkan buat itu, ak takkan buat ini..bila tiba masanya terjerat ngn kata2 sendiri..

wallahualam..jangan la kita menghukum manusia lain..cukup la kita menyebarkan benda yang baik..cukup la sekadar kita ambil pengajaran..

syaitan suka orang yg marah..oleh itu istigfar kepada Allah..kita manusia tidak sempurna..tidak lepas dari melakukan kesilapan..t

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;