Tuesday, October 30, 2012

khasiat anggur


as-salam

korang suka makan buah anggur segar?sedap bukan..manis..saya pun suka buah anggur segar..buah anggur kering juga sedap.iaitu kismis..pelbagai khasiat buah anggur ni sebenarnya..

dari pembacaan saya, buah anggur ni tinggi dengan vitamin C,A dan B1 dan B2. selain kaya dengan antioksida, anggur mempunyai 80% kandungan air..maka bagus untuk diamalkan..




selain dari kesedapan di mulut dan tekak, anggur juga memberi khasiat seperti yang berikut

-boleh menghilangkan bau busuk mulut
-boleh mencairkan kahak dan lendir( sesuai utk kanak-kanak yang ada batuk tu.boleh cuba anggur untuk kurangkan batuk-berkahak)
-menghilangkan perasaan marah..(ini betul ye..)
-menguningkan warna kulit..(ini saya tak pasti kesahihannya.)sebab seldomly take grape kan.mana tau keberkesanannya..eheh

dan banyak lagi kelebihan anggur ni.korang google je ye..

tapi harus hati hati dengan pengambilan anggur ye.jika berlebihan boleh memudaratkan kesihatan di mana kandugan gula dalam darah akan meningkat.dulu masa  hujung 2008 dan awal 2009 ayah saya jatuh sakit.memang tenat jugak time tu.huhu,ada masalah di pundi kencing beliau.batu karang rasanya.dari badan yang gempal terus jadi kurus.rasanya dekat 1-2 bulan ayah di wad,dan selepas operation ayah pakai " beg kencing" tu rasanya lama..mungkin 2-4 bulan kot.ini kurang ingat.

yang saya aware adalah kencing manis.ayah takde penyakit kencing manis,tapi masa sakit tu, doktor cakap ayah ada kencing manis.awalnya cek darah takde ape2..then ayah makan 2 biji je buah anggur..time sakit tu ayah berselera dengan buah je..maybe sebab kurang kabohidrate atau lelemak, menjadikan kandugan gula dalam darah tinggi kerana buah anggur.doktor sarankan ayah tidak lagi makan buah anggur sampailah kesihatan ayah betul betul pulih.

2 comments:

Rosmawani♥ said...

Mmg berkhasiat kan.. Tp klu over mkn boleh batukk.. Hahhah

Fiszah_pjo said...

betul tu.klu overdose nnti sakit pulak.hihihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;