Ijab dan Kabul...semoga kekal ke Jannah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kesayangan..Anak sulung kami : Nur Adriana Atirah Binti Syahnon

Lilypie Fourth Birthday tickers

Permata Hati kesayangan.. puteri ke dua, Nur Eryna Elisa Binti Syahnon

Lilypie First Birthday tickers

Followers

Monday, January 9, 2012

tips : beras hancur: memasak lebih pantas

as-salam

saja nk kongsi dengan kawan2 pasal penyediaan makanan untuk atirah.

sekarang ni atirah sudah hampir 8 bulan..saya masih sediakan bubur yang dikisar halus..sebab kalau kasar, atirah tak bape suka..susah nk telan kot..dia suka halus2..

untuk mempercepatkan proses memasak, seeloknya beras untuk masak bubur itu dikisar halus..bab makanan baby ni, korang guna la blender kering tau..so tak perlu letak air banyak..so kalau nk beli blender baru utk baby, balang yang kering..jngan beli balang blender basah.

kaedah penyediaan dan penyimpanan beras hancur:-
  • beras dibasuh sebersihnya
  • tapis/tos hingga betul2 kering. (kalau tak kering- proses penyimpanan agak leceh)
  • bila da kering, kisar beras tadi hingga halus
  • simpan dalam tupperware
  • seeloknya beras hancur tadi di simpan dalam peti sejuk
  • P/s: kalau tak kering sangat pun takpe, simpan dalam peti sejuk
  • kalau tak simpan dalam peti sejuk, beras anda akan cepat tumbuh kulat..so big no no..nnti membazir.
so pagi2 nak masak bubur untuk bekalan atirah, selalu kalau takde banyak sayur2, benda yang selalu saya buat adalah bubur nasi+lobak merah+ikan bilis..itu paling ringkas dan mudah..

7 comments:

Nurul Ilyani said...

yanie sangai je beras after basuh...then tros blend... :)

asna cute said...

asna kedek3 lg nk masakkan utk haikal nie. dia pun rasa pelik jer cuba benda baru huhu. tetiba rasa susah lak nk suh dia mkn.

fiszah_pjo said...

ilyani: thanks for the idea..pzah tak pernah terpikir nk sangai..i..sealu pzah biarkan kering je,:)..sangai lebih pantas:)

fiszah_pjo said...

asna: hehe..benda baru memg susah dear:).jgn putus asa ye..maybe haikal nk cara lain plak kot :)

aber riena said...

apa mksud blender kering n blender basah..? x phm la.. huhu

fiszah_pjo said...

riena: selalukan kita beli blender akan dapat 2 balang..1 yg kecik, 1 yang besar..yg besar tu selalu leh blend+ air..yg kecik tu kan utk kering kan..so utk makanan bby guna yg kecik tu..so takperlu letak air..memang akan hancur dan pekat :)

✿Cik_Azera said...

Terima kasih kerana berkongsi... boleh saya guna cara ini... jadi tak perlu tunggu lama utk masak bubur nasi...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;