Monday, January 16, 2012

atirah dan makanan pejal : bubur nasi+ sweet peas+ubi keledek+ikan bilis

as-salam

lama tak bercerita tentang makanan pejal atirah..hari ni ada resepi baru..okey, buat makluman semua, kebanyakan resepi yang saya paparkan kt blog ni adalah rekaan saya semata-mata..hanya gunakan apa yang ada kt rumah aje..saya tak rujuk buku sebab tak beli..cari kt internet tak jumpa..so saya masak ikut citarasa sendiri aje :)

okey, berbalik pada resepi ni, hasilnya sedap..kalau saya sendiri suka makan, maka atirah akan lebih suka makan.seperti kes labu, saya mmg tak suka makan labu, memang anak mak betul si atirah ni..buat la ape pun dengan labu, insyaallah dia tak makan..sikit sangat dan selebihnya buang T_T..so saya akan buat ikut pada tekak saya aje :)

cara-cara penyediaan bubur nasi+sweet peas+ubi keledek+ikan bilis.
  1. bersihkan kacang peas,buang urat dan potong 2/3..
  2. kupas kulit ubi keledek,bersihkan dan potong dadu
  3. masak bubur nasi..(kalau letak air lebih pun takpe)
  4. masukkan kacang peas, ubi keledek dan ikan bilis hancur dalam bubur nasi yang sudah separuh masak
  5. masak bubur dengan api yang pelahan sehingga ubi keledek empuk dan bubur menjadi pekat..masak lama lagi bagus..nanti semua sayuran sebati dengan nasi
  6. bila sudah sejuk, kisar halus dan siap untuk dimakan.
p/s: atirah masih suka makanannya dikisar halus..senang telan..kalau kasar dia buat2 muka..cam susah nk telan aje..so mama kisar halus..semangguk atirah habeskan :)
    sweet peas (kacang peas manis)

    buang urat dulu,then potong 3 bahagian

    sweet potatoes(ubi keledek manis)

    bubur dalam periuk..masak sampai pekat :)
    nampak banyak kan??ini 4 kali makan :)

    bubur nasi +sweet peas+sweet potatoes+ikan bilis

    atirah tak pakai baju ..sebab da nk mandi pas makan:)

    habis bubur nasi atirah..
rasa bubur nasi ni sedap..manis dari ubi keledek dan kaang peas.kombinasi yang sangat menjadi..ditambahkan dengan masin dari ikan bilis goreng hancur..pergh..mama pun curi2 makan juge..hehe..

gambar ni masa hari sabtu..mama kasi makan 4 kali..haha..pagi pukul 7++ atirah makan biskut tiger+susu ibu..pukul 11 pagi makan bubur nasi ni..ini gambar pukul 11 pg punya tau..then pukul 3 petang dan pukul 8 malam..:)

hari weekdays tak pasti ..mama bekal kan bubur yang sama..selalunya petang2 saya akan masak bubur baru..untuk makan malam dan bekal esoknya..

kuantiti tak la banyak bebenor..insyaallah tak obes:)

1 comment:

fiifah_chan said...

tqvm kongsi resepi ni
kebetulan ada sweet potato n sweet peas kt dlm fridge..boleh cuba utk bekal lunch my doter arini :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;