Ijab dan Kabul...semoga kekal ke Jannah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Followers

Wednesday, June 30, 2010

kenapa susah sangat nak bersyukur????

salam,

kenapa susah sangat manusia ni nak bersyukur???

selagi kita susah nak bersyukur dengan segala pemberian dariNya, hidup kita akan selalu rasa tak cukup. muka pun tak berseri2..
ak tak refer kepada sapa-sapa. ak sendiri pon tak lari dari perangai buruk ni. tapi kita kena la selalu tenangkan hati sendiri..yup.memang bersyukur tu jatuh hukum nya wajib!!!!

selagi kita bersyukur rezeki takkan putus..ak tengok dari orang sekeliling ak jugak..bila tak dapat apa yang orang lain dapat, dia akan dengki, dan berusaha untuk mendapatkan nya jugak...end up, bila tak berhasil, dia akan terus terusan salahkan orang atasan. one day orang atasan nak memberi saguhati, masih juga tak puas.
if memang da rezeki ko orang nak kasi walaupon banyak atau sikit, lambat atau lambat bersyukur la..atleast da boleh kita nikmati.

sama macam rumahtangga.. bersyukur la!!!
anda bertemu jodoh di awal usia, dipertemukan dengan jodoh yang telah tertulis sejak di loh mahfuz lagi..alhamdullillah.. jangan sekali-kali merungut keadaan pasangan anda..
lagi kesian kepada yang belum bertemu jodoh..sunyi sebenarnya..so siapa2 yang da ada teman halal, bersyukurla!!!

jangan la pikir sangat perkara-perkara yang negatif ni..berbalik kepada pasangan, lelaki baik untuk perempuan baik..so, if nk dapat layanan yang baik dari pasangan anda, layan la dia sebaiknya..jangan nak mengharapkan sesuatu yang anda sendiri tak pasti dapat berikan yang terbaik..

cinta yang sejati adalah memberi tanpa mengharapkan balasan..tapi ini la paling susah sekali.. kebanyakannye kita suka dan sayanng..dimana suka adalah ingin memiliki dan sayang adalah ingin memberi dan mendapat pulangan...

tak susah nak bersyukur ni..andai diuji dengan sedikit ketidakcukupan, kurang kasih sayang atau apa2, diam la sebentar. tarik nafas dalam dalam...dan berfikir...dan bersyukur la..bertasbih dan bertahmid la kepada-Nya. ini jauh lebih baik dari pikirkan sumbangan anda yang mana akan membawa kepada perasaan teraniaya, marah dan tidak puas hati..



p/s: kenapa ak sedikit emosi ni???sebab kadang2 telinga yang mendengar rungutan ni da pedih nak dengar..bawak2 la sabar..jangan asyik da merungut dan pikir yang diri sendiri je yang betul..

amik la iktibar..try to be softheart ok!!!ini remind untuk diri ak sendiri jugak..supaya tak terus layan bisikan syaitan yang selalu nak hati ni marah aje!!!

4 comments:

k|ree said...

huuhuh...manusia nie,mmg tak pernah puas...dan mmg suka merungut...takpe la...pekak kan telinga je...

fiszah_pjo said...

hehehe..tu la..
tp kdg2 cian la..da berumur pon stil tak puas puas ngn kehidupan..nak kejar itu ini..hahha..tu la, nk pekakkan telinga aje..tp klu leh jauhkan lg senang..hehhe..sebb topiknye ari2 same..hehe

Lina Rahim said...

setuju sangat2. Life not get any better by complaining. selalunya kita tengok orang yang asyik complain ni hidup dia tak berubah mana pun. dan dia tak dapat yang lebih baik pun.

fiszah_pjo said...

lina: kan.. kan... better to stop complaint..hehhe..just enjoy life and appreciate it!!..semoga kita sume juge tak lupe daratan ye..tkot juge kita pon terbabas

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;