Ijab dan Kabul...semoga kekal ke Jannah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Followers

Tuesday, February 21, 2012

penyediaan stok 2: ikan kembung, brokoli, peas,lobak merah, kentang, keledek

as-salam

ini entry basi..last week kami me"restock" makanan basah. kali ni si suami beli lebih banyak..katanya supaya cukup 3- 4 minggu..

maka stok makanan atirah jugak perlu paling kurang2-3 minggu.oleh itu petang harinya mama sibuk masak dan restock makanan2 atirah..malang nya gambar tak sempat snap utk total work..sempat amek yang awal2 je..atirah mengamuk da..dah la lama masa diambil..mama sibuk nak snap gambar..memang mengamuk la anak dara tu

okes..mari sediakan stok

ikan kembung
  • basuh bersih2 ikang kembung.saya rebus ikan +asam keping..letak air sikit je.tutup tudung periuk ye..kejap je masak ikan ni..(tapi jangan half cook plak!ikan kena masak penuh)
  • bila da sejuk, buang segala tulang2...isi ikan kembung tadi dikisar.(asam keping buang la ye)
 lobak merah/kentang/keledek
  • untuk 3 sayur ni, basuh dan kopek kulitnya
  • potong dadu dadu dan kemudiannya rebus sehingga empuk..jangan letak air banyak2,nanti masa yg diambil jugak lama
  • bila sudah sejuk, kisar halus
brokoli dan peas
  • basuh bersih2 sayur sayur ini.dan potong kepada kepingan yang lebih kecil dan rebus empuk
  • stim pun takpe..sebab sayur ni kejap aje masaknye
  • bila sudah sejuk, kisar  halus ye
 beras
  • basuh beras hingga bersih. toskan.
  • sangai (goreng dalam kuali tanpa minyak) supaya air kering aje
  • bila sudah sejuk, kisar halus
keledek, brokoli, ikan kembung, kacang peas, lobak merah dan kentang

ini bubur nasi+ikan kembung+keledek dan sayur bayam

semua stok sayur dan ikan simpan di tempat beku untuk tempoh menyimpanan yang lebih lama
beras hancur saya simpan dalam peti ais bawah..hehe

saya buat bubur sehari sekali pada waktu petang masa balik dari kerja..selalunya atirah akan lapar bila balik dari nursery, so lepas je balik kerja dan susukan atirah,, saya akan masak bubur untuk 2 kali makan.

masak beras sampai jadi bubur then campurkan stok sayur dan ikan. masak sampai jadi bubur dan sebati..1 sesi makan malam dan bakinya akan dipanaskan untuk bekal atirah ke nurseri esoknya :)

masih hampir serupa dengan makanan atirah 6-9 bulan kan..huhu..tak reti nk menvariasi sangat..kalau keluar jalan2, McD konfem akan singgah..sebab nak belikan bubur untuk cik adik tu :)

lepas ni nk try kasi makaroni/pasta pulak la..

2 comments:

Atiqah Adnan said...

whoa.. umi kena rajin ni lepas amel dah boleh mamam.. huu~

♥ Elin ♥ said...

samalah..elin pun masak 2 kali untuk amani..cepat lapar//kalau perut lapar amani x nak tidurrrrr...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menjelang ulangtahun perkahwinan kami :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
;